تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن

تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن که ممکن است با عنوان قرارداد طراحی و پشتیبانی نرم‌افزار نیز شناخته شود، دارای اصول حقوقی و فنی خاصی است. در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن به مواردی همچون مشخصات دقیق اپلیکیشن موردنظر، مالکیت فکری نرم‌افزار یا اپلیکیشن موضوع قرارداد، وظایف حقوقی و فنی شخص طراح و در مقابل آن وظایف قانونی کارفرما، شرط محرمانگی، موارد فسخ قرارداد و نکاتی ازاین‌دست می‌باید اشاره نمود تا درنهایت به قراردادی ازهرجهت حرفه‌ای که متناسب با خواسته هردو طرف نیز است، رسید.

تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن

چگونه کار می‌کند؟

جزئیات درخواست خود را مطرح و آن را ثبت کنید

در عرض یک روز هزینه و زمان آن را به شما اعلام می‌کنیم

قرارداد خود را دریافت کنید و تا 1 هفته از خدمات پشتیبانی لامینگو استفاده کنید

تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن

تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن که ممکن است با عنوان قرارداد طراحی و پشتیبانی نرم‌افزار نیز شناخته شود، دارای اصول حقوقی و فنی خاصی است. در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن به مواردی همچون مشخصات دقیق اپلیکیشن موردنظر، مالکیت فکری نرم‌افزار یا اپلیکیشن موضوع قرارداد، وظایف حقوقی و فنی شخص طراح و در مقابل آن وظایف قانونی کارفرما، شرط محرمانگی، موارد فسخ قرارداد و نکاتی ازاین‌دست می‌باید اشاره نمود تا درنهایت به قراردادی ازهرجهت حرفه‌ای که متناسب با خواسته هردو طرف نیز است، رسید.

تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن، خدمتی جدید برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین!

پیشرفت تکنولوژی، گسترش استفاده از فضای مجازی و به‌طورکلی افزایش چشمگیر کسب‌وکارهای آنلاین تنظیم قراردادهای جدید و متفاوت از گذشته را رواج داده است. کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها از ابزارهای مختلفی برای رشد فعالیت و حرفه خود استفاده می‌کنند، این ابزارها شامل نام دامنه مخصوص به خود، طراحی سایت مرتبط با کسب‌وکار و همچنین انواع مختلف اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها است. امروزه افراد بسیاری از امور خود را از طریق اپلیکیشن‌های مختلف انجام می‌دهند یک فرد از هنگامی‌که بیدار می‌شود ممکن است از اپلیکیشنی برای ورزش صبحگاهی خود استفاده نموده و پس‌ازآن سفارش غذای خود را به‌صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن‌های موجود انجام داده و به‌طورکلی در طول روز نیز برای انجام امور مختلف و پیشبرد زندگی خود از این ابزار استفاده کند. به جرئت می‌توان گفت که اپلیکیشن‌ها امروزه بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی افراد بوده که علاوه بر ارائه خدمات مختلف، از طریق آن کسب درآمد نیز می‌توان نمود. اما باید توجه داشت که اپلیکیشن ها دارای درجه‌بندی مختلف و به‌طورکلی ازلحاظ شکلی و محتوایی از یکدیگر متفاوت هستند. آنچه که در درجه اول کیفیت یک اپلیکیشن را تعیین می‌کند نحوه طراحی آن است. اولین گام برای داشتن یک اپلیکیشن موفق و خوب طراحی آن توسط برنامه نویسان و طراحان متخصص در این زمینه است. برای جذب چنین افرادی شما باید اقدام به تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن به‌صورت کاملاً حرفه‌ای نمایید. ما در مجموعه حقوقی لامینگو این فرصت را برای شما فراهم نموده‌ایم تا از طریق بهترین وکلا و مشاوران حقوقی کشور اقدام به تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن به‌صورت کاملاً اختصاصی و سفارشی نمایید.

آیا با طراحی اپلیکیشن و نرم‌افزار آشنایی کافی دارید؟

برای تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای علاوه بر شخص قرارداد نویس، طرفین قرارداد نیز باید اشراف کامل بر مفهوم و معنای موضوع قرارداد مدنظرشان داشته باشند. برای تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن شما باید ابتدا با مفهوم طراحی و برنامه‌نویسی یک نرم‌افزار و اپلیکیشن آشنایی داشته باشید. طراحی نرم‌افزار و اپلیکیشن که درواقع ترجمه عبارات application design و software design هستند اولین و مهم‌ترین مرحله برای ساخت یک اپلیکیشن و نرم‌افزار است. طراحی اپلیکیشن خود نیز از چند مرحله تشکیل می‌شود که این مراحل شامل برنامه‌نویسی نرم‌افزار و اپلیکیشن با زبان‌های خاص برنامه‌نویسی، طراحی ظاهری اپلیکیشن و همچنین بحث تجربه کاربری و رابط کاربری در آن اپلیکیشن نیز می‌شود. با توجه به اهمیت ویژه پیشبرد صحیح این مراحل برای انجام آنها باید از افرادی که دارای علم و تخصص کافی در این زمینه‌ها هستند استفاده نمایید و درنهایت برای قانونی نمودن فعالیت خود اقدام به تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن با شخص طراح نمایید.

UI  و UX در قرارداد طراحی اپلیکیشن به چه معنا است؟

امروزه یکی از مهم‌ترین مباحث در طراحی اپلیکیشن بحث UI و UX است که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت. User interface  که اختصاراً با عنوان UI شناخته می‌شود در اصطلاح فارسی به آن رابط کاربری نیز گفته می‌شود. رابط کاربری به معنای شیوه ارتباطی است که اپلیکیشن و نرم‌افزار شما با کاربرانتان خواهد داشت. طراحی رابط کاربری دارای بخش‌های مختلفی بوده که شامل شکل و ساختار اپلیکیشن شما، نحوه دسترسی و استفاده از آن، کارایی اپلیکیشن برای کاربران و مواردی ازاین‌دست می‌شود. در معنای ساده آن، رابط کاربری درواقع پل ارتباطی یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار با کاربرانی است که از آنها استفاده می‌کنند. در کنار بحث رابط کاربری بحث UX یا user experience نیز مطرح می‌شود که به زبان فارسی به آن تجربه کاربری نیز می‌گویند. تجربه کاربری درواقع یک گام پس از رابط کاربری بوده و بازخوردی است که شما از استفاده‌کنندگان از اپلیکیشن‌تان دریافت خواهید نمود. به‌طورکلی دیدگاه، نظر و احساس یک کاربر نسبت به نرم‌افزار و اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کند را تجربه کاربری می‌گویند. برای داشتن طراحی اپلیکیشن استاندارد، شما باید به این موارد نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید و فراموش نکنید تا این مباحث را با جزئیات کامل در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن خود مدنظر قرار بدهید.

مخاطبان قرارداد طراحی اپلیکیشن و نرم‌افزار چه کسانی هستند؟

گاهی ممکن است شما برای اپلیکیشن یا نرم‌افزار خود نیاز به خدماتی داشته باشید اما با قراردادهای مخصوص به آن آشنایی کامل را نداشته و درنتیجه اقدام به تنظیم قراردادهایی نامتناسب و غیر مرتبط با آنچه که مدنظرتان است نموده و درنهایت جز اتلاف وقت و هزینه خود به نتیجه دلخواهتان نرسید. به همین منظور برخی از مخاطبان قرارداد طراحی اپلیکیشن را برای شما بیان می‌کنیم. در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن عموماً یک طرف به‌عنوان کارفرما و طرف دیگر طراح یا برنامه‌نویس اپلیکیشن خواهد بود. بنابراین شخصی که اقدام به ارائه خدمات مرتبط با طراحی اپلیکیشن و نرم‌افزار می‌نماید به‌طورکلی ممکن است یک برنامه‌نویس، طراح اپلیکیشن و یا یک موسسه و شرکت ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها باشد. کارفرما نیز عموماً صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، استارتاپ‌ها، مشاغل اینترنتی و به‌طورکلی حرفه‌هایی که نیازمند ارائه سرویس و خدمات از طریق اپلیکیشن‌ها هستند، خواهند بود.

مالکیت فکری اپلیکیشن در قرارداد طراحی نرم‌افزار و اپلیکیشن

از مهم‌ترین مواد و بندهایی که باید هنگام تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن به آن توجه نمود بحث مالکیت فکری و انواع حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن موضوع قرارداد است. یکی از مهم‌ترین دعاوی مطرح‌شده بین طرفین در این نوع از قراردادها بحث تعلق حقوق و نقض آنها است. شایسته است تا پیش از بروز اختلافاتی دراین‌باره برای حقوق متعلق به اپلیکیشن موضوع قراردادتان تعیین تکلیف نموده و در رابطه با نقض این حقوق نیز ضمانت اجراهایی تعیین نمایید. این امر منجر به کاهش احتمال طرح دعاوی و مشکلاتی از این بابت خواهد شد. با توجه به ماده ۴ قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، حقوق معنوی ناشی از یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار متعلق به شخص پدیدآورنده آن بوده و غیرقابل‌انتقال به غیر خواهد بود اما در رابطه با حقوق مادی با توجه به قابل‌انتقال بودن این حقوق در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن باید طرفین قرارداد به توافقات لازم دراین‌باره رسیده و این موارد را در قرارداد خود درج نمایند.

قوانین مرتبط با قرارداد طراحی اپلیکیشن

با توجه به اینکه این قرارداد مبحثی نسبتاً جدید و نو را مطرح می‌کند قوانین مرتبط با آن نیز دارای تاریخچه و پیشینه متفاوت و متغیری بوده که در ادامه به شرح بیشتر آن خواهیم پرداخت. به‌طورکلی قراردادها مطابق با مباحث عقود در قانون مدنی نوشته می‌شود، در کنار این قانون عام، قوانین و مقرراتی نیز مختص موضوع خاص قرارداد بوده که باید موردتوجه شخص قراردادنویس واقع شود. در رابطه با تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن اولین قانون، قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است که در آن به توضیح در رابطه با حقوق مادی و معنوی یک اثر ازجمله اپلیکیشن‌ها پرداخته است. در کنار این قانون، قانون خاصی نیز برای نرم‌افزارها وجود دارد با عنوان قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای و آیین‌نامه اجرایی آن که این قانون را شاید بتوان اصلی‌ترین مقررات در رابطه با طراحی یک اپلیکیشن در نظر گرفت. مطابق ماده یک این قانون حق نشر، عرضه، اجرا و بهره‌برداری مادی و معنوی از یک نرم‌افزار متعلق به پدیدآورنده آن خواهد بود اما باید توجه داشت که در رابطه با حقوق مادی اپلیکیشن عموماً شخص کارفرما مالک حقوق مادی اپلیکیشن خواهد بود. درنهایت کلیه این موارد را علاوه بر قانون، قصد و اراده طرفین قرارداد مشخص می‌نماید پس فراموش نکنید تا در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن خود به این مسائل نیز صراحتاً اشاره نمایید.

حقوق مادی نرم‌افزار یا اپلیکیشن

مطابق ماده ۶ قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارها، پدید آوردن نرم‌افزارها ممکن است ناشی از استخدام یا قرارداد باشد. یکی از انواع این قراردادها، قرارداد طراحی اپلیکیشن خواهد بود. مطابق این قانون اگر هدف از انعقاد یک قرارداد به وجود آوردن اپلیکیشن موردنظر باشد یا مسئله به وجود آوردن نرم‌افزار، بخشی از موضوع اصلی قرارداد باشد حقوق مادی مربوط به آن نرم‌افزار یا اپلیکیشن متعلق به شخص کارفرما است. اما باید توجه داشت همان‌طور که گفتیم در کنار قانون، کلیدی‌ترین عامل تعیین‌کننده مفاد یک قرارداد اراده و خواست طرفین آن است درنتیجه اگر در قرارداد در رابطه با حقوق مادی به نحوه دیگری در رابطه با این مسئله تصمیم‌گیری شده باشد توافق فی‌مابین طرفین معتبر خواهد بود.

اهمیت زمان‌بندی در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن

مدت قرارداد همیشه یکی از اصلی‌ترین مباحث قابل‌طرح در انواع قراردادها بوده تا جایی که در بعضی از موارد عدم ذکر مدت می‌تواند منجر به ابطال قرارداد بشود. در رابطه با قرارداد طراحی اپلیکیشن نیز علاوه بر مدت قرارداد، بحث زمان‌بندی پیشبرد پروژه و موضوع قرارداد نیز مطرح می‌شود. با توجه به چندمرحله‌ای بودن موضوع طراحی اپلیکیشن کلیه این مراحل باید در قرارداد ذکر شده و سپس برای هر یک از این مراحل زمان‌های خاصی را در نظر بگیرید. این زمان‌بندی می‌تواند با ذکر تاریخ دقیق ارائه و به پایان رساندن هر مرحله همراه باشد. برای فهم میزان اهمیت زمان‌بندی در تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن ذکر همین نکته بس که بیشترین دعاوی مرتبط با این نوع از قراردادها فی‌مابین شخص کارفرما و برنامه‌نویس یا طراح اپلیکیشن مربوط به عدم انجام به موقع مراحل موضوع قرارداد است.

تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن از انواع خدمات قابل‌ارائه در لامینگو

تنظیم قراردادها به‌طورکلی ممکن است یا از طریق قراردادهای از پیش آماده‌شده صورت گرفته و یا از طریق تنظیم قرارداد به‌صورت سفارشی و کاملاً اختصاصی انجام شود. با توجه به میزان اهمیتی که طراحی یک اپلیکیشن و نرم‌افزار برای طرفین قرارداد دارد ممکن است طرفین را نیازمند تنظیم قراردادی اختصاصی و با توجه به شرایط ویژه هر یک از طرفین نماید. ما در مجموعه لامینگو با فراهم نمودن این خدمت مفتخریم تا تنظیم قرارداد طراحی اپلیکیشن را برای شما از طریق بهترین وکلا و مشاوران حقوقی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهیم.

مطالعه بیشتر

قراردادهای خود را به دست بهترین‌ها بسپارید

همین حالا درخواست تنظیم یا بررسی قرارداد خود را ثبت کنید

با ثبت درخواست خود مبنی بر تنظیم قرارداد سفارشی یا بررسی قراردادهای ارجاعی، همین حالا از خدمات حقوقی متمایز ما بهره‌مند شوید.