تومان 10,000
قرارداد استخدام موقت

قرارداد استخدام موقت

قرارداد استخدام موقت پر طرفدارترین قرارداد حوزه استخدامی است. در این قرارداد به تبیین دقیق روابط بین کارگر و کارفرما و حقوق و تعهدات هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم. عنصر مهمی که این قرارداد را از قرارداد استخدام دائم متمایز می‌کند در نظر گرفتن مدت مشخص برای این قرارداد است. در قرارداد استخدام موقت با پایان یافتن مدت توافق شده قرارداد هم خاتمه می‌یابد و ادامه همکاری طرفین منوط به توافق دوباره آن‌ها خواهد بود...

آخرین بروزرسانی: 1402/10/24

 

قرارداد استخدام موقت، پرمخاطب‌ترین قرارداد استخدامی!

زمانی‌که صحبت از استخدام و به کارگیری افراد در یک مجموعه به میان می‌آید همه ما می‌دانیم که بدون یک قرارداد استخدامی معتبر شکل‌گیری و ادامه همکاری میسر نیست. زیرا عواقب همکاری بدون قرارداد، بر هیچ کس پوشیده نیست. اما در میان انواع قراردادهای همکاری و استخدامی، قرارداد استخدام موقت یا کار موقت جزء آن دسته از قراردادهایی است که بیشترین مراجعه را دارد. اما سوال اصلی اینجاست که چرا افراد از قرارداد استخدام موقت بیشتر از سایر قراردادهای استخدامی استفاده می‌کنند و مزیت این نوع قراردادها در چیست؟

قرارداد استخدام موقت چه ویژگی‌هایی دارد؟

وجه تسمیه

قرارداد استخدام موقت همان‌طور که از نام آن پیداست در مقابل استخدام دائم قرار می‌گیرد. در قراردادهای کار موقت حتما یک مدت مشخص برای طول دوره همکاری در نظر گرفته می‌شود به همین دلیل این قراردادها عنوان موقت را با خود یدک می‌کشند.

قراردادهای استخدام موقت زیرنظر کدام قوانین نوشته می‌شوند؟

این قرارداد هم مانند سایر قراردادهای دیگر تحت شمول یک سری از قوانین کشور قرار دارد. همانطور که می‌دانید کلیه توافقات افراد و قراردادهای ایشان باید شروط اصلی و الزامی قراردادها را که در قانون مدنی به آن‌ها اشاره شده دارا باشند. اما پس از این مقررات قانون مدنی باید گفت که مهم‌ترین قانونی که بر قراردادهای استخدامی از جمله استخدام موقت سیطره دارد، قانون کار است. پس در نوشتن این قرارداد باید به آیین و مقررات قانون کار کاملا واقف باشیم.

چه نکاتی در قراردادهای استخدام موقت باید ذکر شوند؟

در یک قرارداد استخدامی استاندارد باید نکات زیر درج شود:

1-     مشخصات کامل طرفین

درنظر داشته باشید که این قسمت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های قرارداد است چه برای کارگر و چه کارفرما. حتما اطمینان کامل از صحت مشخصات طرفین حاصل نمایید. اگر کسی ادعای تخصص و داشتن مدارکی در زمینه خاصی دارد حتما آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهید و در صورت امکان یک نسخه رونوشت از آن را به قرارداد خود ضمیمه کنید. همچنین اگر به عنوان یک کارگر قرارداد استخدام موقت را امضا می‌کنید دقت کنید که با شخص کارفرما قرارداد امضا می‌کنید یا نماینده قانونی ایشان. اهمیت این نکته را در قسمت مربوط به تضامین توضیح می‌دهیم.

2-     مدت قرارداد

قرارداد استخدام موقت همان‌طور که از نام آن پیداست باید تاریخ شروع و پایان همکاری را به دقت بیان کند. شرایط مربوط به تمدید مهلت قرارداد هم در این قسمت نوشته می‌شوند.

3-     شرح وظیفه یا موضوع قرارداد

در این قسمت شما موظف هستید عنوان همکاری را در قرارداد روشن کنید. این ماده به این نکته مهم اشاره دارد که شما باید شرح کاملی از وظیفه کارگر را در مجموعه بیان نمایید. البته معمولا بهترین اقدام در این مورد شرح وظایف در پیوست قرارداد استخدام موقت است.

4-     مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد همان حق‌الزحمه‌ای است که کارفرما باید در ضمن قرارداد استخدام موقت به کارگر پرداخت نماید. نکته مهم و اساسی این قسمت این است که شما نمی‌توانید هر مبلغی را به دلخواه در این قسمت بیان نماید زیرا همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم فراردادهای استخدام موقت تحت شمول و حاکمیت قانون کار هستند و نمی‌توان از مقررات آن تخطی کرد.

بر اساس مندرجات قانون کار، حقوق پرداختی به کارگر در قرارداد استخدام موقت نمی‌تواند از حداقل حقوق پایه که همه ساله به صورت عمومی بیان می‌شود کمتر درنظر گرفته شود. این یک مقرره امری است و تخلف از آن ولو با توافق طرفین ج

ایز نبوده و قابل پیگیری قانونی خواهد بود.

علاوه بر حقوق پرداختی به کارگر مزایای دیگری هم در این قانون بیان شده است که پرداخت آن‌ها در قراردادهای استخدام موقت به کارگر ضروری است. مزایایی نظیر حق خوار و بار و مسکن و یا حق اولاد.

5-     بیمه در قراردادهای استخدام موقت

قانون کار کارفرما را ملزم دانسته که کارگر را از همان اولین روز همکاری نزد شعب بیمه تامین اجتماعی بیمه کند. این امر در قراردادهای استخدام موقت هم امری اجباری و غیر قابل عدول است. به گونه‌ای که حتی با توافق طرفین هم قابل چشم پوشی نیست. اما سایر بیمه‌ها نظیر بیمه عمر یا تکمیلی اجباری نیست و درصورت عدم انجام آن‌ها توسط کارفرما، پیگرد قانونی ندارد.

6-     ساعات همکاری

کارگر موظف است در طول روز ساعاتی را به کارفرما اختصاص دهد تا موضوع قرارداد استخدام موقت فی‌مابین را انجام دهد. این ساعات حضور نمی‌تواند از مدت زمانی که در قانون کار مشخص گشته بیشتر باشد. در قانون، کارگر روزانه 8 ساعت مجاز به کارکردن است و بیشتر از آن منوط به پرداخت اضافه کاری به ایشان خواهد بود. مبحث اضافه کاری در قراردادهای استخدام موقت معمولا در قسمت مبلغ قرارداد عنوان می‌شود.

7-     تعطیلات و مرخصی‌ها

قانون کار در طول یک سال به میزان یک ماه (با احتساب 4 جمعه) برای کارگران مرخصی درنظر گرفته است. سایر روزهای تعطیل هم جزء این مدت نخواهد بود.  کارگر مجاز است تا 9 روز از این مرخصی را ذخیره کند و بیشتر از آن را مجاز نخواهد بود.

8-     فسخ قرارداد

در قرارداد استخدام موقت هیچ یک از کارگر و کارفرما مجاز نیستند در طول مدت قرارداد به همکاری و توافق خویش خاتمه دهند. این امر صراحتاً در قانون کار پیش‌بینی شده و چنانچه کارفرمایی کارگری را در این مدت اخراج کند کارگر می‌تواند با مراجعه به اداره کار مربوطه نامه بازگشت به کار بگیرد.

9-     تضمین گرفتن در قرارداد استخدام موقت

این یک امر رایج است که کارفرما برای حسن انجام تعهدات از کارگر تضمین دریافت کند. این تضمین که معمولا در قالب سفته از کارگر دریافت می‌شود باید با پایان همکاری و قرارداد استخدام موقت به ایشان مسترد شود.

اما در نوشتن سفته حتما این نکات را مدنظر قرار دهید: 1- حتما در سفته عنوان کنید که جهت حسن انجام کار تحویل کارفرما می‌شود. 2- عنوان قرارداد یا شماره آن را به صورت دقیق در سفته ذکر کنید. 3- حتما دقت کنید که سفته را به نام شخص کارفرما صادر کنید نه نماینده ایشان.

10- مرجع حل و فصل اختلافات

مرجع حل و فصل اختلافات کارگر و کارفرما در قرارداد استخدام موقت هیأت تشخیص اداره کار خواهد بود و نمی‌توان به مرجع دیگری در این خصوص مراجعه کرد.

آیا درج شروط محرمانگی و عدم رقابت در قراردادهای استخدام موقت ضرورت دارد؟

حتما دقت کنید که با چه کسی قرارداد امضا می‌کنید. گاهی برخی عناوین شغلی آنقدر مهم هستند که شما ناگزیرید در قرارداد استخدامی خود شروطی نظیر محرمانگی و عدم رقابت را ذکر کنید. اما در مقابل برخی از عنوان‌های شغلی به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات مهم و همچنین کلیدی نبودن نقش آن‌ها در مجموعه نیازی به درج این شروط ندارند. پس در نوشتن این موارد هم دقت کافی را مبذول فرمایید.

قرارداد استخدام موقت لامینگو

در قرارداد استخدام موقتی که پیش رو دارید تمام موارد و نکات قانونی ضروری با دقت و ظرافت کافی در متن قرارداد گنجانده شده است. این قرارداد که توسط متخصصان حقوقی با تجربه تدوین شده است نیاز قراردادی را به صورت کامل برطرف می‌کند ضمن اینکه در صورت وجود هر گونه مشکلی می‌توانید از مشاوره حقوقی مشاوران ما در لامینگو بهره‌مند شوید.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.