تومان 210,000
قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت، قراردادی است که فی‌مابین سازنده یا سازندگان یک پروژه اعم از مسکونی، اداری یا تجاری و مالک یا مالکین آن منعقد می‌گردد. این قرارداد به شرح مفصلی از جزئیات و روند اجرای پروژه می‌پردازد که معمولا تفصیل این مطالب به عنوان ضمیمه به قرارداد پیوست می‌گردد. ضمائم این قرارداد بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهند لذا در تهیه آن‌ها دقت لازم را مبذول فرمایید.

آخرین بروزرسانی: 1402/12/12

قرارداد مشارکت در ساخت چه کمکی به شما می‌کند؟

اگر مالک ساختمان یا سازنده هستید یا در بنگاه مشاور املاک به ارائه و انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت می‌پردازید، لازم است تا از قراردادی استفاده کنید که به صورت کامل نیازتان را برآورده ساخته و از اختلافات و دعاوی حقوقی جلوگیری نماید.
در فرم قرارداد مشارکت در ساخت ابتدا آورده طرفین به‌صورت دقیق مشخص می‌گردد. آورده مالک، ملک او است که ممکن است زمین خالی یا ساختمان باشد. همچنین ملک موضوع قرارداد باید واجد شرایط ساخت‌وساز باشد. آورده سازنده نیز سرمایه او و انجام ساخت‌وساز است. علاوه بر این، ممکن است شخص ثالثی به‌عنوان سرمایه‌گذار وجود داشته باشد که در قرارداد مشخص شده و آورده او در نظر گرفته می‌شود.
در این قرارداد سهم نهایی هر یک از طرفین از ساختمان مشخص می‌گردد و نحوه تقسیم، مطابق تراضی طرفین آورده می‌شود. تقسیم سهم می‌تواند به‌صورت کامل در پایان کار انجام شود، اما معمولاً بخشی از عرصه ملک در ابتدا یا در دوره‌های مشخصی به سازنده انتقال می‌یابد. در این قرارداد برای انتقال عرصه ملک به سازنده، متن مشخصی پیش‌بینی شده است.
همچنین تعهدات مالک از جمله تحویل ملک به سازنده و دادن وکالت به او و… به‌طور کامل و دقیق آورده شده است. به تعهدات سازنده نیز به شکل کامل پرداخته شده است. تعهدات سازنده طیف وسیعی را شامل می‌شود و در طول زمان، اجرا می‌گردد؛ از زمان دریافت مجوزها و شروع به کار تا زمانی که پایان کار و اسناد تفکیکی را دریافت می‌کند. زمان‌بندی مشخصی جهت تحویل به موقع ساختمان نیز لازم است. به‌صورت کلی این زمانبندی می‌تواند در قالب تعیین یک زمان مشخص برای پایان تمام کار باشد یا با تفکیک فرآیند ساخت به بخش‌های مختلف، برای هر قسمت موعد زمانی مشخصی را مقرر نمود.
در ادامه ضمانت اجراهای مناسبی برای ایفای هر یک از تعهدات طرفین در قرارداد پیش‌بینی شده و شرط داوری به‌صورت دقیق و مطابق اصول و مقررات حقوقی در قرارداد آورده شده است تا حل اختلافات احتمالی میان طرفین در اسرع وقت صورت گیرد.

مشخصات و مندرجات مربوط به قرارداد مشارکت در ساخت

1. طرفین قرارداد
طرفین قرارداد چه شخص حقوقی باشند و چه حقیقی، باید در ابتدا به شکل دقیق و کامل معرفی شوند. در قرارداد مشارکت در ساخت اغلب با مالکین متعدد طرف هستیم. همچنین ممکن است ملک ورثه‌ای باشد و باید تمام وراث ضمن دریافت انحصار وراثت، شناسایی و به عنوان طرف قرارداد آورده شوند.
2. موضوع قرارداد
موضوع قرارداد باید به امر مشارکت در ساخت بپردازد و مشخصات ملک موضوع قرارداد به‌صورت دقیق و کامل آورده شود.
3. تعیین سهم‌الشرکه
یکی از نکات مهم و نتیجه‌ای که افراد از مشارکت در ساخت به دنبال آن هستند، سهم ایشان از ساختمان است. در نتیجه باید سهم هر یک از طرفین به‌صورت دقیق و بدون ابهام مشخص گردد.
4. تعهدات مالک
مالک یا مالکین در برابر سازنده تعهداتی را برعهده دارند که باید به‌صورت شفاف و کامل مشخص گردیده باشد تا از هرگونه ابهام و اختلافی جلوگیری شود. به عنوان مثال اگر بدهی یا عوارضی برعهده او بوده است باید پرداخت گردد و ملک را در زمان مقرر به سازنده تحویل دهد.
5. تعهدات سازنده
ت

عهدات سازنده به‌صورت کامل و جزء به جزء تعیین و مشخص می‌گردد. او موظف می‌شود مطابق توافق انجام شده نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام نماید و ساخت را آغاز نماید. مصالح را تأمین نموده و مطابق با استانداردها ساختمان را بسازد، پایان کار و صورتمجلس تفکیکی و اسناد تک برگ را دریافت کرده و در زمان مشخص کار را به اتمام برساند. همچنین دوره‌ای به عنوان دوره تضمین مشخص می‌گردد تا در صورت وجود عیب یا اشکالی در کار سازنده، او متعهد به رفع و جبران ایراد گردد.
6. ضمانت اجرا
برای اطمینان از حصول نتیجه مطلوب و ایفای تعهدات، لازم است که ضمانت اجراهای مناسبی نیز در نظر گرفته شود. تعهدات در قرارداد مشارک در ساخت به تفصیل و با جزییات ذکر می‌گردد و انجام هر کدام با ضمانت اجرای متناسب با خود تضمین می‌گردد.
7. حل و فصل اختلافات
قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهایی است که اقدامات گسترده‌ای در طول زمان را شامل می‌شود که ممکن است موجب بروز اختلاف میان طرفین گردد. تعیین چگونگی حل و فصل اختلافات که به‌صورت شرط داوری در قرارداد آورده می‌شود به حل سریع‌تر و راحت‌تر اختلافات احتمالی می‌انجامد. نکته حائز اهمیت در اینجا نحوه نگارش و پیاده‌سازی شرط داوری است که باید متنی دقیق تنظیم گردد و همچنین شخص یا اشخاصی به عنوان داور مشخص شده باشند که دانش و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشند.
8. ضمایم
ضمایم در قرارداد مشارکت در ساخت از اهمیت بالایی برخوردار است. موارد بسیاری از توافقات طرفین و جزییاتی مانند نوع، جنس و برند مصالح و محصولاتی که در ساختمان به کار برده می‌شود در ضمایم ذکر می‌گردد.

سوالات متداول

1. اگر سازنده به تعهد خود عمل نکند چه کاری باید انجام داد؟

برای هر یک از تعهداتی که طرفین برعهده دارند، ضمانت اجرای مناسبی نیز پیش‌بینی می‌گردد. این ضمانت اجرا عمدتاً وجه التزام است که طرف مقابل را وادار به پایبندی به تعهدات خود کند و در مواردی می‌تواند موجب فسخ قرارداد و جبران ضررهای احتمالی وارده گردد.

2. می‌خواهم بتوانم بر کار سازنده نظارت داشته باشم آیا این امکان وجود دارد؟

همه موارد مطابق توافق طرفین خواهد بود. معمولاً شرطی تحت عنوان ناظر در قرارداد آورده می‌شود تا مطابق آن شخصی بتواند در چهارچوب تعیین شده حق نظارت بر کار و حضور در محوطه ساخت‌وساز را داشته باشد.

3. آیا تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید حتماً از سوی بنگاه مشاورین املاک انجام شود؟

خیر، الزامی به تنظیم این قرارداد نزد مشاورین املاک نیست. البته در بسیاری مواقع افراد با مراجعه به مشاورین به تنظیم و انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت می‌پردازند. نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه نمود، قراردادی است که میان طرفین امضا می‌شود و این قرارداد که تعیین‌کننده رابطه میان طرفین در طول مدت ساخت است باید از نظر حقوقی دقیق و جامع باشد تا از مشکلات متعددی که می‌تواند رخ دهد، جلوگیری شود.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.