قرارداد کار درصدی ، گامی در جهت سودآوری بیشتر کسب‌وکار شما!

4 سال پیش
قرارداد کار درصدی

 

قرارداد کار درصدی چیست؟

در هر کسب‌وکار کارفرما به دنبال کارپذیرانی حرفه‌ای و باانگیزه در جهت افزایش سودآوری و رونق کسب‌وکار خود است. از طرفی محیط شغلی مناسب، قانونی بودن رابطه همکاری و دستمزدی متناسب با ساعات کاری و تلاش‌های فرد ازجمله عواملی برای جذب نیروی کار حرفه‌ای و متخصص است. به‌طورکلی در هر قرارداد کاری که مطابق قانون کار تنظیم می‌گردد کارپذیر با توافق کارفرما و متناسب با تلاش و ساعات کاری خود مبلغی به‌عنوان مزد دریافت می‌کند. یکی از انواع قراردادهای کار قرارداد کار درصدی است. مطابق با این قرارداد که با عنوان قرارداد پورسانتی نیز شناخته می‌شود، کارپذیر با توجه به میزان کار و تلاش‌های خود مبلغی از سهم کارفرما را تحت عنوان درصد یا پورسانت دریافت خواهد کرد.

دریافت مشاوره حقوقی استخدام

قرارداد کار درصدی چه برتری دارد ؟

در یک قرارداد کار عادی مبلغی به‌عنوان حقوق ثابت در برابر ساعات کاری معین توسط کارپذیر دریافت می‌گردد. اما در قرارداد کار درصدی دریافت درصدی از سهم کارفرما در برابر تلاش کارپذیر بی‌شک می‌تواند مشوق و انگیزه‌ای اساسی در جهت تلاش هرچه بیشتر شخص کارپذیر باشد. از طرفی این انگیزه منجر به ایجاد رقابتی در بین کارپذیران خواهد شد و همان‌طور که واضح است رقابت در جهت تلاش بیشتر درنهایت منجر به عملکردی با کیفیت‌تر و رونق کسب‌وکار کارفرما خواهد شد.

به نظر می‌رسد تنظیم این قرارداد منجر به شکل‌گیری رابطه همکاری بین طرفین خواهد شد که درنهایت هر دو طرف از آن سود خواهند برد. ازیک‌طرف کارپذیر که علاوه بر دریافت حقوق ثابتی مطابق قانون کار متناسب با تلاش و فعالیت خود پورسانت دریافت خواهد کرد و از سوی دیگر وجود پویایی در فعالیت کارپذیران درنهایت منجر به ایجاد فضای رقابتی مثبت و رونق کسب‌وکار کارفرما خواهد شد.

قرارداد کار درصدی

نکات لازم برای تنظیم یک قرارداد کار درصدی

نکته اول: قید موارد اختصاصی

در هر قرارداد کاری که مطابق قانون کار تنظیم می‌گردد ضمن رعایت شرایط قانونی و درج موارد عمومی قرارداد، موارد اختصاصی نیز که متناسب با شرایط حرفه و موضوع قرارداد که موردتوافق طرفین قرار می‌گیرد نیز باید قید شود. قبل از هر چیز مشخص کردن طرفین، تاریخ دقیق تنظیم قرارداد ضمن تعیین مدت همکاری امری ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی محل فعالیت شخص کارپذیر نیز باید مشخص بشود. روشن نمودن تعهدات و تکالیف شخص کارپذیر ضمن تعیین نمودن محدودیت‌های فعالیت با توجه به اینکه شخص کارپذیر در راستای منافع شخص کارفرما دست به انجام فعالیت میزند نیز امری لازم است.

نکته دوم: تخصیص هزینه‌ها

نکته دیگری که باید در یک قرارداد کار درصدی موردتوجه قرار بگیرد بحث تخصیص هزینه‌ها است به این معنی که با توجه به فعالیت شخص کارپذیر در راستای اهداف و منافع کارفرما هزینه‌هایی که شخص در این راستا متحمل می‌شود باید برای حفظ حقوق طرفین به‌صورت روشن و دقیقی نحوه تخصیص آن تعیین گردد. ضمن اینکه باید در این قرارداد کاری حفظ منافع مادی و معنوی کارفرما نیز موردتوجه قرار بگیرد. نکته آخر، بحث مشخص نمودن ضمانت‌های اجرائی در صورت تخلف از شروط قرارداد با توجه به قانون کار است که باید در قرارداد کار درصدی به این نکته نیز توجه نمود.

این مطلب را بخوانید: چرا کارفرمایان قرارداد کار سه ماهه امضا می‌کنند؟

همان‌طور که ملاحظه کردید قرارداد کار درصدی مزایای فراوانی برای هر دو طرف در یک رابطه همکاری دارد، اما باید دقت داشت که صرف تنظیم یک قرارداد کار  گرچه در برخی موارد لازم، اما کافی نیست، بلکه تنظیم یک قرارداد به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی می‌تواند تضمینی برای طرفین دررسیدن به اهداف موردنظرشان باشد.

برای داشتن یک قرارداد حرفه‌ای ضمن توجه به نکات و شرایط قانونی موجود در قانون کار به نیازهای قراردادی طرفین و شرایط خاص مرتبط با موضوع قرارداد نیز باید توجه ویژه‌ای داشت. درنتیجه، برآوردن این نیازها مستلزم تحقیق و بررسی‌های لازم توسط یک تیم حقوقی متخصص است. متقاضیان این قرارداد می‌توانند با مراجعه به بانک قراردادهای لامینگو از قرارداد کار درصدی موجود متناسب با نیازها و شرایط خاص خود استفاده بکنند. به‌علاوه در صورت وجود هرگونه ابهام یا سؤال در رابطه با انواع قراردادها ازجمله قرارداد کار درصدی می‌توانید از تجربه مشاوران حقوقی ما نیز استفاده بکنید.

کانال تلگرام لامینگو

برای مطالعه سایر مقالات ما به مجله حقوقی لامینگو مراجعه بفرمایید.

 

 

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب حدیث دلبرد

دیدگاه شما

بدون دیدگاه