قرارداد طراحی نرم‌افزار ، شیوه‌ای قانونی برای داشتن یک نرم‌افزار حرفه‌ای!

4 سال پیش
قرارداد طراحی و توسعه نرم‌افزار

 

لزوم تنظیم قرارداد طراحی نرم‌افزار

امروزه استفاده از انواع نرم‌افزارها و به‌عبارت‌دیگر ساخت و به‌کارگیری یک اپلیکیشن و یا سایت در انواع کسب‌وکارها و استفاده افراد از آنها در زندگی روزمره خود به امری رایج تبدیل‌شده است. در بسیاری از موارد حتی داشتن یکی از انواع این نرم‌افزارها برای یک کسب‌وکار جزء برتری‌های آن کسب‌وکار محسوب می‌گردد. برای ایجاد و شکل‌گیری یک نرم‌افزار، مانند ساخت یک بنا نیاز به نقشه و فرآیندی خاص داریم. به فرآیندی که توسط آن اجزای یک نرم‌افزار برنامه‌ریزی و درنهایت یک نرم‌افزار ساخته می‌شود طراحی نرم‌افزار یا Software design گفته می‌شود. از طرفی طراحی یک نرم‌افزار درروند توسعه آن نرم‌افزار نیز تأثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه امر طراحی سایت، اپلیکیشن و به‌طورکلی نرم‌افزار امری فنی و تخصصی است کارفرمایان و به عبارت دیگر متقاضیان این امر نیازمند جذب نیروی متخصص در این زمینه هستند. به‌علاوه جهت پیشبرد دقیق و باکیفیت‌تر این رابطه لزوم تنظیم یک قرارداد طراحی نرم‌افزار با شخص متخصص امری ضروری به نظر می‌رسد.

قرارداد طراحی سایت

قرارداد طراحی نرم‌افزار چه نوع قراردادی است؟

بهطورکلی نوع هر رابطه همکاری که شکل میگیرد و بهخصوص ماهیت موضوع آن رابطه تعیین کننده قالب قراردادی است که باید تنظیم گردد. در رابطه با طراحی یک سایت، اپلیکیشن و یا هر نرم‌افزاری نوع فعالیت شخص برنامهنویس یا همان طراح به نحوی است که بهصورت پروژهای دست به انجا وظایف خود میزند و در نتیجه قالب قراردادی مناسب برای این نوع فعالیت نه یک قرارداد استخدامی بلکه نیازمند تنظیم یک قرارداد پیمانکاری است. قرارداد پیمانکاری با یک قرارداد استخدامی تفاوتهای زیادی دارد. از جمله عدم لزوم بیمه نمودن شخص برنامهنویس توسط کارفرما و از طرفی عدم تعیین ساعات کاری مشخص جهت حضور شخص برنامه نویس است. به عبارت دیگر در یک قرارداد طراحی نرم‌افزار که در قالب یک قرارداد پیمانکاری تنظیم میگردد شخص برنامه نویس یا همان طراح سایت، اپلیکیشن و نرم‌افزار دارای استقلال نسبی در برابر کارفرما است و این مسءله از جمله تفاوتهای یک قرارداد پیمانکاری نسبت به یک قرارداد استخدامی مطابق با قانون کار است.

این مطلب را بخوانید: قرارداد برنامه نویسی، یک ضرورت خوشایند

نکات حقوقی که باید در یک قرارداد طراحی نرم‌افزار درج گردد چیست؟

ابتدا باید توجه داشت که یک رابطه همکاری با موضوع فعالیت طراحی نرم‌افزار، سایت و یا اپلیکیشن بین دو طرف کارفرما و شخص برنامه‌نویس یا همان طراح که به آن Developer هم گفته می‌شود است. موضوع قرارداد می‌باید به نحو کاملاً روشن و دقیقی در متن قرارداد  قید گردد. از طرفی با توجه به فنی و تخصصی بودن موضوع قرارداد، لزوم ضمیمه نمودن پیوستی در رابطه با بحث‌های فنی ازجمله تکنولوژی‌هایی که قرار است  توسط شخص برنامه‌نویس به‌کار گرفته شود امری ضروری به نظر می‌رسد. همچنین تعهدات شخص برنامه‌نویس که در این قرارداد پیمانکار محسوب می‌گردد می‌باید به‌صورت کاملاً جزئی و باظرافت تمام قید شود ازجمله تعهدات اساسی شخص پیمانکار در امر طراحی سایت و اپلیکیشن عدم کپی‌برداری از طراحی دیگران است و باید دقت داشت که یک برنامه‌نویس ماهر و متخصص شخصی است که در طراحی‌های خود مسئله اصالت را در رابطه با کپی‌رایت رعایت می‌کند.

قرارداد طراحی و توسعه نرم‌افزار

ازجمله موارد مهم دیگری که باید در این قراردادها درج گردد بحث لزوم حسن امانت‌داری و محرمانگی توسط شخص برنامه‌نویس یا همان پیمانکار است. با توجه به ماهیت و نوع فعالیت طراحی یک نرم‌افزار، سایت و یا اپلیکیشن اطلاعات و مدارکی در اختیار شخص برنامه‌نویس قرار می‌گیرد که می‌تواند برای کسب‌وکار کارفرما اطلاعاتی حیاتی و رقابتی باشد درنتیجه در یک قرارداد طراحی نرم‌افزار حرفه‌ای لزوم محرمانه تلقی نمودن اطلاعات به‌دست آمده توسط شخص برنامه‌نویس امری واجب است. هرچند ممکن است یک کارفرما به جهت اطمینان خاطر بیشتر خود دست به انعقاد قراردادی جداگانه تحت عنوان قرارداد عدم افشا یا همان NDA با شخص برنامه‌نویس بزند که البته تنظیم هردوی این قراردادها مستلزم به‌کارگیری مهارت و اطلاعات تخصصی یک مشاور حقوقی و یا وکیل متبحر در این زمینه است.

از دیگر مواردی که در یک قرارداد طراحی نرم‌افزار باید به آن توجه داشت بحث تعیین مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت آن و ضمانت اجراهای آن است. در یک قرارداد طراحی نرم‌افزار که به‌صورت حرفه‌ای تنظیم گردیده است باید برای هر دو طرف قرارداد ضمانت اجراهایی هم به جهت حسن اجرای تعهدات، تحویل به‌موقع موضوع پروژه و همچنین پرداخت به‌موقع مبلغ قرارداد در نظر گرفته شود.

دریافت مشاوره حقوقی

بحث پشتیبانی در یک قرارداد طراحی نرم‌افزار به چه نحوی است؟

یکی از نکات قابل‌توجه در رابطه با  این قرارداد بحث پشتیبانی توسط شخص برنامه‌نویس یا همان طراح است. با توجه به فنی و تخصصی بودن امر طراحی سایت، اپلیکیشن و به‌طورکلی نرم‌افزار بعد از اتمام طراحی نیاز به پشتیبانی توسط شخص طراح لازم به نظر می‌رسد. در رابطه با بحث پشتیبانی نیز همه‌چیز بستگی به نوع توافق طرفین قرارداد دارد. از طرفی ممکن است طرفین مدت‌زمان خاصی را تعیین نمایند که در آن مدت شخص برنامه‌نویس ملزم به ارائه پشتیبانی به کارفرما در رابطه با سایت، اپلیکیشن و یا نرم‌افزاری که طراحی کرده است، می‌شود. از طرف دیگر ممکن است طرفین دست به تنظیم قراردادی جداگانه تحت عنوان قرارداد پشتیبانی از نرم‌افزار بزنند که طی آن قرارداد شخص متعهد به ارائه پشتیبانی‌های لازم به شخص کارفرما خواهد شد.

این مطلب را بخوانید: راه حل چالش‌های میان برنامه‌نویس و کارفرما

مالکیت در قرارداد طراحی نرم‌افزار چگونه است؟

در هر رابطه‌ای که در آن شخصی از بابت انجام یک فعالیت و ساخت محصولی توسط دیگری مبلغی به‌طرف دیگر پرداخت می‌کند، شخص پرداخت‌کننده مالک نهایی آن محصول خواهد بود. در رابطه با طراحی نرم‌افزار، سایت و اپلیکیشن نیز عموماً مالک نهایی آنچه که طراحی می‌شود نه شخص برنامه‌نویس بلکه کارفرمایی است که با شخص قرارداد طراحی نرم‌افزار امضا نموده است. به همین جهت برای اطمینان خاطر بیشتر شخص کارفرما بهتر است تا این مورد نیز در قرارداد معین گردد که مالک نهایی سایت، اپلیکیشن و به‌طورکلی نرم‌افزار طراحی‌شده توسط شخص برنامه‌نویس کارفرما است.

درنهایت با توجه به تخصصی بودن موضوع قرارداد در یک قرارداد طراحی نرم‌افزار لزوم تنظیم حرفه‌ای آن نیز توسط مشاوران حقوقی باتجربه و ماهر امری واجب و ضامن اطمینان خاطر قراردادی و قانونی برای طرفین خواهد بود. شما می‌توانید در صورت نیاز به یک قرارداد طراحی نرم‌افزار حرفه‌ای به بانک قراردادهای لامینگو مراجعه نموده و همچنین در صورت وجود هرگونه پرسش و یا ابهامی از تخصص و تجربه مشاوران حقوقی ما در لامینگو استفاده کنید.

برای مطالعه سایر مطالب ما به بلاگ لامینگو مراجعه بفرمایید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید کانال تلگرام لامینگو

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب حدیث دلبرد

دیدگاه شما

بدون دیدگاه