مهم‌ترین نکاتی که لازم است درباره سرقت اینترنتی بدانید

4 سال پیش
مشاوره حقوقی سرقت

مشاوره حقوقی سرقت از جمله خدمات کاربردی مؤسسات حقوقی است. سرقت جزء جرائمی است که از دیرباز در تمام جوامع وجود داشته است. با توجه به اینکه در عصر ارتباطات و اینترنت قرار داریم، سارقان هم خود را با شرایط ‌روز تطبیق می‌دهند و از بستر اینترنت برای ارتکاب جرم استفاده می‌نمایند. امروزه جرایم سایبری و از جمله سرقت اینترنتی از شیوع نسبتاً زیادی برخوردار است. برای آشنایی با سرقت اینترنتی مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌نماییم.

 

سرقت اینترنتی به چه معناست؟

سرقت به‌طور کلی به‌معنای ربودن مال غیر و سرقت اینترنتی معمولاً به‌معنای برداشت غیرقانونی و بی‌اجازه از حساب بانکی افراد است. بیشترین میزان جرائم سایبری از این نوع است. با توجه به رواج بانکداری الکترونیک، این نوع از سرقت به سرعت در حال افزایش است.

 

مشاوره حقوقی سرقت

 

در قانون برای سرقت اینترنتی چه مجازاتی تعیین شده است؟

مطابق ماده 13 قانون جرائم رایانه‌ای «هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف‌کردن داده‌ها یا مختل‌کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر ردّ مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا یک‌صد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».

همچنین مطابق ‌ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء‌استفاده و یا استفاده ‌غیرمجاز از «‌داده پیام»‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و‌ ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف «‌داده پیام»، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم‌رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر‌ آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و ‌اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر ردّ مال به صاحبان اموال، به حبس از یک تا ‌سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال مأخوذه محکوم می‌شود. شروع به این جرم نیز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرر در ‌این ماده می‌باشد.»

اگر شما هم قربانی جرم سرقت اینترنتی هستید، با توجه به جدیدتر بودن این نوع سرقت نسبت به سایر انواع سرقت و وجود جزییات حقوقی خاص آن، از تیم لامینگو مشاوره حقوقی سرقت را دریافت نمایید.

دریافت مشاوره حقوقی سرقت

 

مرجع رسیدگی به این جرم کجاست؟

سرقت اینترنتی مانند سایر جرائم رایانه‌ای در دادسرای جرائم رایانه‌ای رسیدگی می‌شود. مسئولیت تحقیقات مربوط به این پرونده‌ها توسط پلیس فتا انجام می‌گردد.

 

 

سرقت اینترنتی معمولاً به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

فیشینگ، کارت‌خوان‌های تقلبی، اسکیمر‌ها، صفحه‌کلید‌های تقلبی، کلاهبرداری پیامکی و نرم‌افزار‌های سارق از جمله روش‌هایی است که برای برداشت غیرقانونی از حساب بانکی به‌کار می‌رود.

 

با توجه به فعال‌شدن رمز پویا برای کارت‌های بانکی آیا همچنان امکان وقوع این جرم وجود دارد؟

بله؛ متأسفانه سارقان اینترنتی، حتی بعد از آمدن رمز پویا هم به ارتکاب جرم ادامه می‌دهند. استفاده از اسکیمرها و اپلیکیشن‌های جعلی رمزساز از جمله شگردهایی است که بعد از رواج رمز پویا به‌منظور سرقت کاربرد دارد. در سرقت با اسکیمرها، دستگاه مخصوصی روی کارت‌خوان نصب می‌شود. وقتی مشتری کارت خود را روی آن می‌کشد، تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد. در اپلیکیشن‌های جعلی نیز، نرم‌افزار از کاربر اطلاعات کارت بانکی (شماره‌کارت، cvv2، رمز اینترنتی ایستا و تاریخ انقضای کارت) را درخواست می‌کند. فعال‌بودن رمز دوم ایستا به سرقت اطلاعات حساب بانکی کاربران منجر می‌گردد.

 

مشاوره حقوقی سرقت

 

این مطلب را بخوانید: نحوه دریافت رمز یکبارمصرف پویا تمامی بانک ها

 

فردی که قربانی سرقت اینترنتی شده است، لازم است چه اقداماتی انجام دهد؟

در قدم اول نسبت به تغییر رمزهای کارت بانکی اقدام شود. سپس گردش مالی 24 ساعت اخیر از بانک دریافت شود تا جزییات تراکنش مشخص گردد. معمولاً سارقان اینترنتی از کارت‌های دزدی یا مفقود شده برای مقاصد خود استفاده می‌کنند. سپس به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کنید و ثبت شکایت نمایید، اگر به فردی مظنون هستید نام او را در شکوائیه ثبت کنید. در دادسرا بعد از اعلام شکایت، مال‌باخته را به دادیار دادسرا ارجاع می‌دهند. دادیار بعد از مطالعه پرونده، مال‌باخته را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. شاکی با مدارک شناسایی، مدارک اثباتی جرم و نامه دادیار، به پلیس فتا مراجعه می‌کند. بعد از ثبت اظهارات و امضای آن توسط مال‌باخته، پلیس فتا از بانک مقصد استعلام می‌کند تا مشخص شود مبلغی که به سرقت رفته، از حساب مبدأ به کدام حساب و کدام بانک واریز شده است. رسیدگی به پرونده تا حصول نتیجه و دستگیری سارق ادامه می‌یابد.

 

این مطلب را نیز بخوانید: برای طرح شکایت از سرقت لازم است چه مراحلی طی شود؟

 

آیا می‌توان بدون مراجعه به دادسرا، سرقت اینترنتی را به پلیس فتا گزارش داد؟

بله با مراجعه به سایت پلیس فتا و کلیک روی آیکون ثبت گزارش مردمی، مشخصات فردی، نشانی و شماره خود را ثبت نمایید. پلیس فتا در اولین فرصت با شما تماس خواهد گرفت و جزییات را پیگیری می‌کند.

 

مشاوره حقوقی سرقت

 

برای پیشگیری از سرقت اینترنتی چه باید کرد؟

  1. باتوجه به افزایش شمار سایت‌های جعلی در فضای پرداخت اینترنتی، دارندگان کارت‌های بانکی لازم است دقت نمایند هنگام انجام عملیات بانکی و خرید اینترنتی در دام این سایت‌ها قرار نگیرند و از ورود و افشای اطلاعات کارت خود در سایت‌های نامعتبر و مشکوک خودداری کنند. زیرا سارقان برای سرقت اینترنتی به اطلاعات کارت نیاز دارند.
  2. از اینترنت اماکن عمومي وارد حساب اينترنت بانک خود نشويد.
  3. هنگام دريافت پول از عابربانک‌ها، مراقب پشت سر خود باشيد و اگر اقلام نامتعارف روي عابربانک مشاهده کردید کارت خود را وارد نکنید.
  4. در هنگام خريد تا جایی که امکان دارد، خودتان از دستگاه کارت‌خوان استفاده كنيد. یا اینکه رمز خود را بلند اعلام نکنید.
  5. پيامك‌ها و ايميل‌هايي با محتواي «شما برنده شده‌ايد» معمولاً تله‌هایی برای سرقت اینترنتی است که تنها به‌قصد دسترسي به‌ اطلاعات حساب بانکی شما ارسال مي‌شوند. ایمیل‌ و پیام‌های ناشناس را باز نکنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

سخن پایانی

سرقت اینترنتی از جمله جرائم رایج سال‌های اخیر است که گاهی خسارات مالی فراوانی برای مال‌باخته به همراه دارد. ثبت شکایت و استرداد مال مسروقه در این نوع از سرقت، ویژگی‌های خاصی دارد و دریافت مشاوره حقوقی سرقت یکی از راه‌هایی است که سبب تسریع این روند می‌شود. مشاوره حقوقی سرقت تیم لامینگو یک گزینه مطمئن برای انتخاب است.

نظرات و پرسش‌های خود پیرامون این مطلب را به اشتراک بگذارید و مطالعه سایر مطالب بلاگ لامینگو را از دست ندهید.

2
برچسب ها :
نویسنده مطلب مریم زارع

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • زهرا
    3 سال پیش

    سلام خسته نباشید .
    طبق شرایطی باید برای من پول واریز میکردن ، بهم گفتن
    شماره شونزده رقمی
    و
    cvv2
    و
    تاریخ انقضا
    و
    رمز دوم پویام رو وارد کنم .
    منم بی خبر از همه جا ، کد شونزده رقمی وcvv2 و تاریخ انقضای کارتمو فرستادم .
    ولی ازون جایی که رمز دوم نداشتم نفرستادم .
    بهش گفتم رمز دوم ندارم .
    سریع پیویشو پاک کرد .
    حالا به نظرتون با این اطلاعاتی که گفتم ، کد شونزده رقمی و سی وی وی دو و تاریخ انقضای کارتم (بدون داشتن رمز ) میتونه از حسابم برداشت کنه ؟
    یا میتونه بره برا خودش رمز دوم بگیره ، برداشت کنه ؟
    ممنون میشم سریعا پاسخ بدین .

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      در صورت ارائه اطلاعات کارت بانکی به اشخاص دیگر، می‌توانید با اتخاذ طرق مقتضی از قبیل مراجعه حضوری به بانک، از طریق اینترنتی و غیره، کارت خود را مسدود نمایید تا دیگر امکان برداشت وجه از آن وجود نداشته باشد. در صورتی که کارت مذکور به نام شما باشد، ایشان حق دریافت رمز دوم را نخواهد داشت.