خیانت در امانت چگونه جرم به حساب می آید؟

4 سال پیش
مشاوره حقوقی خیانت در امانت

هرگاه هر نوعی از اموال اعم از این که آن مال منقول بوده است یا غیر منقول و یا نوعی از اسناد بوده است که به عنوان امانت نزد کسی قرار گرفته است؛ به عنوان رهن یا وکالت و یا هر نوعی از ضمانت، آن اموال و دارایی در جهتی غیر از آن که هدف بوده است توسط فردی که امین یک دارایی بودن است استفاده شود؛ می‌گویند این امانت مورد خیانت واقع شده است.

 

حال آن که این اتفاق در چه مواقعی ممکن است خیانت در امانت به حساب آمده و یا این که چه شرایطی می‌بایست برای جرم انگاری این اتفاق در نظر گرفتن یکی از مسائلی است که باید به محضر دادگاه روشن شود. بنابراین در ادامه خواهیم گفت که در چه مواردی می‌توان خیانت در امانت را به مثابه یک جرم پیگیری نمود.

 

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: جرم خیانت در امانت چیست؟

 

جرم خیانت در امانت چیست؟

هنگامی که مالی بر اساس قانون و یا ایجاد یک قرارداد نزد شخصی قرار می‌گیرد و تنها به علت وجود یک ضمانت بوده است، این مال به امانت نزد فردی خواهد ماند. اما اگر آن فرد با نقض عهد و پیمان کارایی قانونی آن را دچار دگرگونی کند یا از آن مال استفاده‌ای غیر آنچه هدف بوده انجام شود می‌گویند که خیانت در امانت رخ داده است.

خیانت در امانت به موجب قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و برای مراتب و درجاتی که ممکن است در ارتکاب آن شامل متهم شود مجازات‌هایی را نیز در بردارد. خیانت در امانت در قانون عبارت است از تصاحب اموال فردی دیگر، اتلاف آن اموال، استفاده کردن و یا گم کردن اموال همراه با سو نیت می‌باشد. این اتفاقات برای هنگامی خیانت در امانت است که برای اموالی اتفاق بیفتد که فردی آن به موجب امانت در نزد کسی به امانت گذاشته است و هدف استفاده صحیح، در مدت زمان و استفاده معین آن اموال، از این موارد بوده است اما این اتفاق نیفتاده باشد.

 

مشاوره حقوقی خیانت در امانت

 

خیانت در امانت به موجب قانون

برای اولین بار خیانت در امانت در سال 1304 در قانون مجازات عمومی مطابق ماده 241 جرم به حساب آمد و پس از آن در سال 1362 پس از تصویب شدن قانون تعزیرات در قانون مجازات اسلامی در مواد 117تا 119 به این مورد پرداخته شد و قانون قبلی را نسخ نمود. سپس در سال 1375 مطابق با مواد 673 و 674 جزییات درباره جرم خیانت در امانت شرح داده شد.
همچنین در قانون تجارت نیز به خیانت در امانت پرداخته شده است و مطابق با مواد 349، 359 و 440 در قانون تجارت هر گاه هر یک از عناصر مانند دلال، حق العمل کار و یا مدیر تصفیه با توجه به وظایف خود خللی را وارد کنند خائن به امانت شناخته می‌شوند و می‌توان کار آن‌ها را جرم به حساب آورد.

 

عناصر مادی خیانت در امانت به موجب قانون

انجام افعالی با توجه به آنچه در تعریف این جرم مطابق با قانون امده است؛ مصادیق جرم خیانت در امانت که شامل استعمال اموال یا اتلاف و مفقود شدن اموال به امانت گذاشته شده باشد و یا فردی که به عنوان امین بوده است با اقداماتی به تصاحب اموال بپردازد. این اعمال می‌تواند با انجام دادن باشد و یا ترک این اعمال، اما در قوانین مربوطه بیشتر انجام دادن این موارد خیانت در امانت به حساب آمده است. این اعمال را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

 

استعمال اموال

اگر اموالی در نزد کسی به امانت گداشته شده باشد و فردی که به موجب امانت از این مال نگهداری میکند و در جهتی بدون کسب اجازه از صاحب آن استفاده ای از آن داشته باشد خیانت در امانت رخ داده است و فردی که صاحب اموال است در صورت متحمل شدن هر گونه ضرر می‌تواند به شکایت از آن فرد بپردازد.

 

اتلاف مال

در شرایطی که اموال نزد فردی به امانت گذاشته شده باشد و این اموال به هر نوعی از بین رفته باشد و یا این که آن اموال مفقود شده باشند فردی صاحب امول است می‌تواند در این جهت شکایتی تحت عنوان خیانت در امانت داشته باشد.

 

جهت دریافت مشاوره حقوقی خیانت در امانت از وکلا و کارشناسان این حوزه که در این مرکز حضور دارند می‌توانید با مراجعه به لینک زیر مشاوره خودتان را آغاز کنید:

دریافت مشاوره حقوقی خیانت در امانت

 

عنصر معنوی خیانت در امانت

هر نوعی از سو نیت و هدف درباره اموالی که نزد کسی به امانت گذاشته شود؛ مربوط به عنصر معنوی این جرم است. سو قصد در معنای عام به این معناست که اموالی که نزد شخصی به امانت است استفاده ای در جهت کسب آن اموال انجام شود و در معنای خاص سو قصد می‌توان گفت فردی که به خیانت در امانت می‌پردازد در جهتی این اقدام را انجام می‌دهد که به ضرر فرد صاحب اموال تمام شود.

 

این مطلب شاید برای شما جالب باشد: آنچه درباره خیانت در امانت لازم است بدانید

 

در چه شرایطی می‌توان گفت خیانت در امانت رخ داده است؟

برای اینکه بتوان در محضر دادگاه ادعا کرد که اموالی به موجب امانت مورد خیانت واقع شده اند باید سه شرط را شامل شود:
– افراد بر اساس قراردادی اقدام به این عمل کرده باشند.
– بتوان وجود شی را اثبات کرد.
– بتوان اثبات کرد که اموالی که مورد خیانت واقع شده اند به متهم تحویل داده شده است.
اولین شرط برای اثبات و تحقق این جرم این است که بتوان قراردادی را که به موجب آن این امانت انجام شده است به دادگاه ارائه نمود.

 

سخن پایانی

جرم خیانت در امانت به این موضوع دلالت دارد که در صورت اقداماتی توسط فردی که اموال به صورت قراردادی نزد وی به امانت بوده است برای مالک آن اموال ضرر و زیان هایی در جهت اقداماتی متقلبانه وارد شده باشد. بنابراین برای تحقق این جرم و پیگیری آن از مراجعه قانونی لازم است که قراردادی بین طرفین در جهت سپردن اموال به صورت امانت به قصد و نیتی که طرفین در ذهن دارند شکل بگیرد تا بتوان این موارد را مورد پیگیری قرار داد. این قرارداد می‌تواند عاملی برای استناد متهم بودن و یا بی گناهی باشد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بوده است دیدگاه خودتان را از طریق بخش نظرات با در میان بگذارید. همچنین با مراجعه به بلاگ لامنیگو از سایر مطالب نیز استفاده نمایید.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب سارا عباسی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه