آشنایی با استارتاپ‌های اینترنت اشیاء و مسائل حقوقی آن‌ها

4 سال پیش
مشاوره حقوقی استارتاپ

امروزه با فراگیری فناوری اینترنت در جوامع مختلف، افراد در هر نقطه امکان اتصال به و ارتباط به یکدیگر را دارا هستند. این امر به حدی زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است که گذران زندگی بدون اینترنت را خارج از تصور نموده است. اما این اتصال صرفا به ارتباط بین انسان‌ها باهم و انسان‌‌ها با سایر دستگاه‌ها و گجت‌ها ختم نمی‌شود. اینترنت اشیاء امروزه این امکان را فراهم کرده است تا اشیاء پیرامون ما، با اهداف گوناگونی به یکدیگر متصل شوند و داده تبادل کنند. رشد این تکنولوژی فرصتی را برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها فراهم نموده تا محصولات و خدماتی جدید به دنیا عرضه کنند. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی استارتاپ‌های اینترنت اشیاء، مروری بر مسائل حقوقی که ممکن است سر راه آن‌ها قرارگیرد، داشته باشیم.

 

اینترنت اشیاء (IOT)، تحولی در عرصه تکنولوژی

از خودروهای خودران تا خانه‌های هوشمند، تنها نمونه‌هایی از کاربرد اینترنت اشیا هستند که با آن‌ها آشنایی داریم. به همین دلیل بسیاری این فناوری را یک پارادایم جدید می‌دانند. قدمت این فناوری را می‌توان به زمان تلگراف الکترومغناطیسی برگرداند. با این حال واژه Internt of Things اولین بار توسط کوین اشتون در سال 1999 مطرح شد. او اینترنت اشیا را یک فناوری جدید برای ارتباط اشیاء مختلف بایکدیگر می‌دانست. این ارتباط به صورت بی‌سیم (wireless) و با استفاده از شبکه‌های مختلفی همچون wifi، Bluetooth، RFID و … برقرار می‌گردد. بدین ترتیب با اهداف مختلفی امکان تبادل داده بین اشیاء پیرامون ما را فراهم می‌کند.

 

 مشاوره حقوقی استارتاپ

 

اینترنت اشیاء، یک فناوری سخت‌افزاری

از آنجایی که ارتباط بین اشیا از طریق سنسورها صورت می‌گیرد، IOT را می‌توان فناوری مبتنی بر سخت‌افزار دانست. سنسورهای متنوعی از جمله دما، رطوبت، حرکت، مجاورت و… وجود دارند تا در صورت وقوع موارد برنامه‌ریزی شده، سیگنال مورد نظر را از طریق شبکه بی سیم انتقال دهند. در نتیجه برای پیاده‌سازی این تکنولوژی به سخت‌افزارها و ماژول‌هایی نیازمندیم که یک کسب‌وکار باید آن را تهیه یا تولید کند.

 

این مطلب برای شما مفید است: مسائل حقوقی استارتاپ که در بقای آن نقش مهمی ایفا می‌کند

 

استارتاپ‌های اینترنت اشیا

یکی از حوزه‌های پرکاربرد برای اینترنت اشیا، خانه هوشمند است. سیستم روشنایی هوشمند، قفل‌ها و درب‌های اتوماتیک، سیستم تهویه هوشمند و بسیاری کاربردهای دیگر که در یک خانه پیاده‌سازی می‌شوند. به همین دلیل استارتاپ‌های زیادی در این حوزه شکل گرفتند که برخی از آن‌ها هم‌اکنون به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند. همچنین کاربردهای گسترده این فناوری در حوزه‌های انرژی مانند کنتور هوشمند، سلامت همچون گجت‌های پزشکی هوشمند، کشاورزی مانند سیستم آبیاری هوشمند و… به تعداد استارتاپ‌های IOT افزوده است.

در سطح کشور نیز در حال‌حاضر، شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی با بهره‌گیری از این فناوری، دست به هوشمندسازی حوزه‌های مختلف زده و ارزش ایجاد می‌کنند. با این حال طبیعتا با چالش‌هایی از نظر قانونی و حقوقی نیز مواجه هستند.

 

چالش‌های قانونی اینترنت اشیا

اگر از چالش‌های موجود در بخش فنی و تهیه سخت‌افزار و پیاده‌سازی فناوری بگذریم، از آن‌جایی که این فناوری با زندگی روزمره بشر درآمیخته می‌شود، می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های بکارگیری این تکنولوژی، موضوع امنیت و حریم خصوصی است. به طور مثال، قفل‌های هوشمند در صورت هک شدن در هنگام تبادل داده بین سنسورها، بجای برقراری امنیت بیشتر، به نتایجی معکوس منجر می‌شوند. یا در خصوص گچت‌های پزشکی، علاوه بر حساسیت موجود در داده‌های پزشکی، بحث حیات افراد در میان است و می‌تواند چالش‌های جدید را برای سلامت افراد به وجود آورد. همچنین حریم خصوصی افراد در صورت عدم کنترل بسترهای تبادل داده، قابل نقض است. به همین خاطر از منظر قانونی، این فناوری با مسائلی همراه است که نیازمند بررسی و ارائه راه‌حل است.

 

برای دریافت مشاوره در این خصوص، با مراجعه به لینک زیر، از وکلا و مشاوران حقوقی مجرب لامینگو، مشاوره حقوقی استارتاپ دریافت کنید:

دریافت مشاوره حقوقی استارتاپ

 

یکی از فرصت‌های موجود برای کسب‌وکارها، استفاده از داده‌های اینترنت اشیاء و ارائه ارزش به وسیله آن‌هاست. لذا موضوع دسترسی به این داده‌ها، نحوه و اهداف استفاده از آن‌ها ممکن است با چالش‌های حقوقی از منظر مالکیت داده‌ها، محرمانگی اطلاعات و حفظ حریم خصوصی کاربران مواجه شود.

 

این مطلب را بخوانید: استارتاپ‌های کلان داده (Big Data) و مسائل حقوقی آن

 

جمع‌بندی

در حوزه اینترنت اشیا نیز همانند ساید فناوری‌های نوظهور، سرعت گسترش و رشد فناوری بیش از قانون‌گذاری و مسائل مربوط به رگولاتوری است. با وجود خلاءهای قانونی که حوزه اینترنت اشیاء داراست، فرصت‌های موجود در این حوزه همچنان باعث شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید می‌شود. با این حال توجه به مسائل قانونی و حقوقی قبل از اقدام و دریافت مشاوره حقوقی استارتاپ به صورت تخصصی، می‌تواند نقش موثری در هموارسازی راه پیش روی استارتاپ‌ها داشته باشد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود. در صورت تمایل، سایر مطالب مرتبط را در مجله حقوقی لامینگو دنبال کنید. فراموش نکنید که حتما نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب حدیث دلبرد

دیدگاه شما

بدون دیدگاه