مهم‌ترین نکات حقوقی در خرید و فروش خودرو که باید به آن توجه کنیم.

نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو

خرید و فروش خودرو یکی از مهم‌ترین معاملاتی‌ست که در زندگی هر فردی پیش می‌آید. در فرایند خریداری خودرو، معمولا تلاش و زمان زیادی را صرف می‌کنید تا به انتخاب خود برسید. اگر خودروی مورد نظرتان دست دوم باشد تا از سلامت آن اطمینان پیدا نکنید، احتمالا معامله‌ای هم انجام نخواهید داد. همچنین در فروش خودرو نیز بر اساس یک نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو استاندارد، معامله خود را شکل می‌دهید.

آیا از اهمیت تنظیم قرارداد خرید و فروش خودرو آگاه‌اید؟ آیا می‌دانید باید به چه نکاتی در عقد قرارداد توجه کنید تا از ضرر و زیان‌های ناشی از این معامله جلوگیری شود؟. در واقع با امضای قرارداد شما آن را تایید کرده و بدان متعهد می‌شوید. همچنین بعد امضا، آن قرارداد نیز شکل قانونی به خود می‌گیرد. پس چه فروشنده باشید چه خریدار، اطلاع از نکات حقوقی مربوط به قرارداد خرید و فروش خودرو یا همان قولنامه ماشین از اهمیت بسزایی برخوردار است. این امر از کلاهبرداری و سوء استفاده طرفین قرارداد جلوگیری می‌کند. در ادامه سعی داریم شما را با نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو و نکات مهم در این معامله آشنا سازیم.

نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو

قبل از قولنامه ماشین چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای تجربه یک معامله مطمئن، باید به مواردی قبل از عقد قرارداد توجه کنیم. این اقدامات شاید در نگاه اول ساده بنظر برسند، اما می‌توانند تاثیر زیادی در تجربه یک معامله راحت و بدون دردسر داشته باشند.

از جای معتبر خرید کنید

اگر قصد خرید خودروی نو دارید حتماً به نمایندگی‌های معتبر آن خودروسازی مراجعه کنید. همچنین در صورتی که قصد دارید خودرو مورد نظر خود را از نمایشگاه خودرو تهیه کنید، اطمینان حاصل فرمایید که نمایشگاه، پروانه کسب از اتحادیه مربوطه را داشته باشد.

 

از صحت مدارک خودرو مطمئن شوید

خودرو را از هر روشی که خریداری می‌کنید، چه لیزینگی باشد یا پیش خرید، نقدی باشد یا اقساط، دست دوم باشد یا نو، از صحت مدارک اطمینان یابید. شما باید مدارک شناسایی فروشنده را با مشخصات مندرج شده در شاسی و موتور خودرو تطبیق دهید. مدارکی که باید بررسی شوند عبارتند از: کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگه معاینه فنی، بیمه خودرو  و پرداخت عوارض شهرداری.

 

استعلام بگیرید

قبل از عقد قرارداد، استعلام از مرکز تعویض پلاک را فراموش نکنید. در این استعلام خلافی خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید شکایتی از خودرو صورت نگرفته باشد. در صورت داشتن خلافی و شکایت از حل و فصل کامل آن اطمینان یابید.

 

مشاوره بگیرید

اگر خودرو مورد نظرتان دست دوم است، حتما قبل از عقد قرارداد آن را به تعمیرکار یا کارشناس معتبر نشان دهید تا سلامت خودرو بررسی شود. اهمیت این امر از آنجاییست که اگر خودرو دارای مشکل فنی باشد، بعد از امضاء قرارداد فسخ آن کار راحتی نیست.

 

سند به نام فروشنده باشد

گاهی ممکن است افراد بنا به دلایل قضایی و قانونی اجازه انتقال اموال خود را نداشته باشند. به همین علت برای فروش خودرو خود به شخص دیگری وکالت می‌دهند. حتی اگر وکالت صرفا جهت تعویض پلاک و امور این چنینی باشد نه انتقال خودرو، در وهله اول سعی کنید نفر سوم معامله نباشید. در صورتی که این موضوع اجتناب‌ناپذیر بود حتماً متن وکالت‌نامه را با دقت کامل مطالعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در خصوص معامله خودرو، به لینک زیر مراجعه فرمایید. مشاوران حقوقی لامینگو آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره حقوقی خرید و فروش خودرو به شما می‌باشند.

دریافت مشاوره حقوقی

 

توافق کنید

قبل از تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو ، بر سر قیمت خودرو، نحوه تحویل و شرایط آن به توافق برسید تا ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه خود، بعداً دچار مشکل نشوید.

این مطلب را بخوانید: برای نقل و انتقال خودرو چکار باید کرد؟

 

نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو

 

نکات مهم در هنگام عقد قرارداد خرید و فروش (قولنامه ماشین)

حال که اقدامات لازم را قبل از قولنامه ماشین انجام دادید، نوبت به عقد قرارداد می‌رسد. نکاتی که در این مرحه می‌بایست به آن توجه کنید شامل موارد زیر است:

  • ترجیحا قرارداد خود را محضری کنید، به ویژه اگر مبلغ معامله شما بالا باشد.
  • تمام جزئیات خودرو اعم از مدل، رنگ، تک سوز یا دوگانه سوز بودن و حتی وسایل موجود در خودرو باید قید شوند.
  • قیمتی را که تعیین کرده اید و نحوه ی پرداخت آن بسیار اهمیت دارد.
  • زمان تحویل کامل خودرو از سمت فروشنده نیز باید مشخص گردد.
  • تاریخ حضور در دفتر خانه، زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو را قید کنید.
  • بند فسخ معامله را لحاظ کرده و شرایط را شرح دهید. یا حق فسخ را از هر دو طرف گرفته و برای فسخ خسارت تعیین کنید و یا می توانید مدت فسخ تعیین کنید تا اگر یکی از طرفین قصد فسخ به هر دلیلی داشت با پرداخت جریمه بتواند از معامله خارج شود.
  • تا حد امکان سعی کنید قرارداد خط خوردگی نداشته باشد ولی اگر ایجاد شد، در پایان قرارداد علت آن را شرح دهید و با امضاء آن را تأیید کنید.

همه این موارد در نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو لامینگو موجود است. برای دریافت یک نمونه قرارداد استاندارد که توسط کارشناسان حقوقی خبره تنظیم شده است کافیست به لینک زیر مراجعه کنید.

نمونه قرارداد خرید و فروش خودرو

 

توصیه‌های تکمیلی در قولنامه ماشین

  • کارت سوخت ارائه شده را با اطلاعات خودرو تطبیق دهید.
  • از قولنامه ماشین دو نسخه تهیه کرده تا در اختیار طرفین قرارداد قرار گیرد.
  • ترجیحا تا زمانی که سند رسمی به نام شما ثبت نشده، کل مبلغ خودرو را پرداخت نکنید.
  • قبل از امضای قرارداد آن را به طور کامل مطالعه و از صحت اطلاعات مطمئن شوید.

امیدواریم با رعایت کامل این نکات، معامله امن و پر سودی را تجربه کنید. پرسش‌ها و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید سایر مطالب مرتبط را در بلاگ لامینگو مطالعه فرمایید.

 

 

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب مریم عابدینی خواه

دیدگاه شما

بدون دیدگاه