تا چه اندازه با نیازهای کارمندان در سازمان‌ها آشنایی دارید؟

4 سال پیش
نمونه قرارداد استخدام کارمند

همه افراد در طول زندگی خود و در تمامی حوزه‌های فعالیتی دارای نیازهای مختلف و گوناگونی هستند. یکی از این محیط‌ها محل فعالیت شغلی و به‌اصطلاح سازمانی است که شخص کارمند در آن به انجام امور مرتبط با شغل خود می‌پردازد. این نیازها دارای انواع و اقسام مختلفی بوده و همچنین با توجه به شرایط و موقعیت هر کارمند نیز متفاوت و متغیر خواهد بود. به‌طورکلی این نیازها به دو دسته نیازهای کلی و مشترک میان کلیه کارمندان ازیک‌طرف و از طرف دیگر به نیازهای مخصوص به هر کارمند تقسیم می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم با انواع نیازهای کارمندان در سازمان‌ها بیشتر آشنا شویم.

 

دریافت مشاوره حقوقی استخدام

 

تقسیم‌بندی انواع نیازهای کارمندان

 

به‌طورکلی نیازها دارای انواع و اقسام مختلف و متفاوتی هستند که ازجمله شامل نیازهای ابتدایی همچون نیازهای گذران زندگی و امرارمعاش، نیازهای مرتبط با شغل ازجمله امنیت شغلی و اطمینان خاطر در محیط کاری، نیازهای مرتبط با تفریح و مرخصی، نیازهای مرتبط با وضعیت بهداشتی و ایمنی محل کار، نیازهای مرتبط با عزت‌نفس کارمند و نیاز به تشویق و تمجید شدن و مواردی از این قبیل همگی ازجمله نیازهای شخص کارمند، در یک سازمان است.

 

مطالعه این مطلب را نیز از دست ندهید: کلیه نکات حقوقی که باید درباره‌ استخدام کارمند بدانید

نیاز به گذران زندگی و امرارمعاش کارمند

 

یکی از اساسی‌ترین نیازهای اولیه هر انسان که راهی برای تأمین و رفع سایر نیازهای شخص است، نیاز به کسب درآمد مالی و امرارمعاش است. در رابطه با شخص کارمند نیز، فرد برای گذران زندگی خود نیاز به کسب درآمد از طریق شغل کارمندی را دارد. درآمد کارمند می‌باید مطابق با رعایت حداقل‌های قانون کار بوده و موردتوافق شخص کارمند و همچنین کارفرمای ایشان واقع گردد و پس‌ازآن در نمونه قرارداد استخدام کارمند درج گردد. البته این نیاز تنها به همین‌جا محدود نبوده و علاوه بر حقوق شخص کارمند پاداش‌ها، مزایا و امثالهم را نیز در برمی‌گیرد که در ادامه به شرح بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

نمونه قرارداد استخدام کارمند

 

امنیت شغلی، از مهم‌ترین نیازهای هر کارمند!

 

شاید نخستین گام برای رسیدن به شغل کارمندی ، استخدام شدن در جایگاه شغلی خاصی باشد اما کافی نخواهد بود و تداوم داشتن آن شغل نیز امری واجب است. اصلی‌ترین راهکار برای رسیدن به چنین تداومی ایجاد امنیت شغلی برای شخص کارمند است. یکی از ابتدایی‌ترین راهکارها در این راه تنظیم نمونه قرارداد استخدام کارمند با شخص است. در طی این قرارداد ضمن در نظر گرفتن حقوق و مزایای موجود در قانون کار برای شخص کارمند، مواردی همچون بیمه، عیدی، پاداش و امثالهم نیز وجود دارد که منجر به ایجاد امنیت خاطر شغلی برای شخص کارمند شده و این نیاز فرد را برطرف می‌سازد.

 

مطالعه این مطلب نیز برای شما مفید خواهد بود: آیا با طبقه بندی انواع کارمند آشنایی دارید؟

نیاز به تفریح و مرخصی برای کارمند

 

مطابق ماده ۶۴ قانون کار، میزان مرخصی یک کارمند برای مدت یک سال، میزان یک ماه است. دلیل اصلی وجود چنین مرخصی برای شخص کارمند نیاز افراد به تفریح و دوری از محیط کاری و همچنین استراحت است. همه ما انسان‌ها در کنار انجام فعالیت‌های روزانه و شغلی خود، گاهی نیاز به کناره‌گیری از هرگونه فعالیت شغلی و اختصاص زمانی به تفریح داریم و این نیاز می‌باید در قالب یک حق برای شخص کارمند در نظر گرفته شود.

 

ماده ۶۴: مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است.

نمونه قرارداد استخدام کارمند

رفع کلیه نیازهای کارمند از طریق تنظیم قرارداد استخدام کارمند!

 

بهترین راهکار برای مشخص نمودن نیازهای متقابل کارمند و کارفرما و همچنین رفع آن‌ها قید این موارد در قرارداد استخدام کارمند است. در این قرارداد طرفین می‌توانند ضمن تعیین کلیه نیازهای هر دو طرف و مشخص نمودن وظایف و تعهداتی برای هر یک از کارمند و کارفرما در این راستا، ضمانت اجراهایی را نیز در راستای نقض این تعهدات در نظر بگیرند تا ضمن رفع کلیه نیازهای قراردادی و غیر قراردادی هر دو طرف، اطمینان خاطر نسبی نیز برای هر یک از آن‌ها ایجاد گردد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شما می‌توانید درصورت نیاز به نمونه قرارداد استخدام کارمند با مراجعه به سایت لامینگو، از نمونه قرارداد تنظیم‌شده توسط تیم حقوقی لامینگو استفاده نمایید.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب حدیث دلبرد

دیدگاه شما

بدون دیدگاه