ابطال شناسنامه فرد با خارج شدن از تابعیت یک کشور

4 سال پیش
مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه

هرفرد در بدو تولد اولين اقدامي که براي اثبات حضورش در اجتماع انجام مي‌گیرد اخذ شناسنامه هویتی او می‌باشد. شناسنامه هر فرد کیستی و سندی برای آنچه ادعا میکند که هست می‌باشد. هر تغییری که در مراحل مختلف زندگی هر فرد رخ می‌دهد در شناسنامه ی فرد ثبت خواهد شد. اتفاقاتی که کیستی و شان اجتماعی فرد را دگرگون کند و او از فردی که قبل تر شناخته می‌شده به فرد دیگری در سطح اجتماع بدل خواهد شد. در بدو تولد مشخصات فردی هر شخص در صفحه اول شناسنامه هم‌زمان با رویارو شدن با اتفاقاتی نظیر ازدواج، طلاق، صاحب فرزند شدن، ضرب مهرهای ضروری و اطلاعات مربوط به ثبت شناسنامه همگی در شناسنامه فرد ثبت می‌شوند. در مواردی شناسنامه از رسمیت خود خارج می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن برای شناختن افراد استفاده کرد. دریافت مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه در این موارد مورد نیاز است.

موارد ابطال شناسنامه:

۱-فوت فرد صاحب شناسنامه
۲-خارج شدن فرد از تابعیت کشور صادر کننده ی شناسنامه
در ادامه به چگونگی باطل کردن یک شناسنامه و ارائه مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه خواهیم پرداخت.

نحوه ثبت وفات و ابطال شناسنامه

به هنگام تولد زمان تولد و مابقي اطلاعات مربوط به آن در شناسنامه فرد ثبت خواهد شت بنابراين به هنگام وفات نيز اين اطلاعات مي‌بايست در اداره ي ثبت احوال ثبت شود. به مثابه ماده ۲۲قانون اساسی، اداره ثبت احوال موظف است وفات همه ی همه ی ایرانیان چه آن هایی که ساکن ایران هستند و چه افرادی که تابع ایران هستند را ثبت کند. و ایرانیان مقیم خارج نیز وفاتشان توسط کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور ثبت خواهد شد. افراد ساکن در ایران در صورت حضور در محل، می‌توانند با در درست داشتن شناسنامه متوفی و احراز هویت خودشان و ارتباط با متوفی به ابطال شناسنامه اقدام کنند. برای ثبت وفات و باطل شدن شناسنامه متوفی، شناسنامه وی باید در اداره ثبت احوال تا زمان ارائه ی گواهی باقی بماند.

حتماً بخوانید: صفر تا صد مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه

مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی فوت:

برای ثبت وفات باید شناسنامه متوفی، گواهی پزشک یا بیمارستان و مسئولان گورستان را همراه خود داشته باشند و دو نفر که گواه بر فوت متوفی هستند باید در ثبت احوال حضور پیدا کنند.
در صورتی که مدارک لازم برای ثبت وفات کامل باشند همان‌ روز گواهی فوت صادر خواهد شد. در این راستا تمامی مراکز ثبت احوال در تمام روزهای هفته موظف به خدمت رسانی هستند. در صورتی که شناسنامه متوفی وجود نداشته باشد، لازم است که مدرکی ارائه شود تا هویت متوفی مشخص شود، که در این صورت نیز گواهی فوت صادر خواهد شد.

مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه

خارج شدن از تابعیت یک کشور و ابطال شناسنامه فرد

بر اساس اصل ۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: تابعیت هر کشور حق همه ی افراد آن کشور است و کشور نمی‌تواند از افراد سلب تابعیت کند مگر این‌که خود افراد درخواست ترک تابعیت کنند. بدین ترتیب افراد می‌توانند از تابعیت خود خارج شوند و ترک تابعیت کنند. طبق ماده ۹۸۸ قانون مدنی کسی می‌تواند ترک تابعیت کشور کند که شرایط خاصی داشته باشد؛ البته هر یک از موارد خود شامل قوانین و مراحل حقوقی خاص خود هستند. جهت دریافت مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه از وکلای پایه یک و مشاوران متخصص در این حوزه به لینک زیر مراجعه فرمایید.

دریافت مشاوره حقوقی

شرایط ترک تابعیت:

۱-داشتن حداقل ۲۵ سال سن
۲-اجازه هیأت وزرا جهت خروج از تابعیت
۳-انجام خدمت نظام وظیفه
۴-انتقال اموال غیر منقول در ظرف یک سال
۵- خروج از ایران ظرف سه ماه

اگر یک ایرانی ترک تابعیت ایران کند و یا کسی به قصد تحصیل به تابعیت ایران درآید شناسنامه اولیه او باطل می‌شود و در اداره ی ثبت احوال باید ثبت شود. در بیشتر موارد به منظور ابطال شناسنامه در این مورد شاید نیاز به حکم دادگاه نباشد و بر حسب اعلام وزارت امور خارجه شناسنامه معدوم و باطل می‌گردد. اما اگر بنا به هر دلیلی چنین موردی به دادگاه ارجاع داده شود و مراتب ترک تابعیت یا اخراج از تابعیت ایرانی برای دادگاه اثبات شود از موارد ابطال شناسنامه به حساب خواهد آمد.

مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه

موارد تکمیلی ابطال شناسنامه

ابطال هر شناسنامه به هر دلیلی صورت نمی‌گیرد و فرد باید دلایل قانع کننده‌ای در این راستا ارائه کند. غیر از موارد قید شده که ابطال شناسنامه گریزناپذیر است در مواردی فردی می‌تواند ادعا کند که شناسنامه متعلق به او نبوده و برای کم کردن سن اقدام به ابطال شناسنامه کند.
فرد با مراجعه به پزشکی قانونی و انجام مراحل آن بخش پس از تایید آن ها و ارائه به دادگاه ادامه پروسه نیازمند استشهاد محلی می‌باشد.
این مورد به این دلیل پیش می‌آید که در گذشته پس از فوت یک فرزند شناسنامه وی باطل نشده و به فرزند بعدی نسب داده می‌شود که این مورد قابل پیگیری و حل است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شناسنامه به عنوان یک سند محسوب می‌شود.این سند باید شامل موارد صحیح و بدون جعلیت باشد. اگر یک سند را به گونه ای که نیست نشان دهند و یا آنچه که هست را انکار کنند از رسمیت و مقبولیت استناد خود خارج میشود. پس در مواردی که عدم ابطال شناسنامه به منظور سو استفاده و یا انکار یک واقعه به مثابه بهره‌مندی از سودی که در آن هست باشد می‌توان گفت در مراجع قضایی و حقوقی جرم محسوب خواهد شد.

امیدواریم که این مطلب برای مورد استفاده ی شما مفید واقع شده باشد.در بلاگ لامینگو می‌توانید موارد دیگری که ممکن برای شما مورد ابهام باشد و یا نیاز به آگاهی داشته باشید را جستجوکنید و مارا از نظرات خودتان مطلع سازید.

1
برچسب ها :
نویسنده مطلب سارا عباسی

دیدگاه شما

یک دیدگاه