تولید نرم افزار، اولین گام در قرارداد مشارکت در ساخت نرم افزار!
نرم افزار چیست؟
نرم افزار عبارت است از مجموعهای از برنامههای رایانهای که وظیفهی انجام کار خاصی را در یک سیستم رایانهای برعهده دارد. نخستین بار فردی به نام جان توکی در سال ۱۹۵۸ از این واژه نام برد. در ادامه به نحوه ساخت نرم افزار بیشتر میپردازیم.
انواع نرم افزار
- نرم افزار سیستمی
نرم افزار سیستمی نوعی برنامهنویسی و کدگذاری است که توسط اجزای مختلف موجود در دستگاه جهت برقراری ارتباط با یکدیگر به کار برده میشود. در واقع این نرمافزارها به نوعی نقش پس زمینه را دارند و بین سخت افزار و دیگر برنامهها هماهنگی ایجاد میکنند.
این نرم افزارها خود در سیستم رایانهای نصب هستند و نیاز به نصب آنها نیست و حجم کمی هم دارد. این نرمافزارها به طور مستقیم با کاربرد در تماس نیستند و خدماتی را به او ارائه نمیدهند.
ویندوز، یونیکس، سرورها، درایور های مختلف و غیره… از انواع نرم افزارهای سیستمی محسوب میشوند.
- نرم افزار کاربردی
نرم افزار کاربردی مجموعهای از برنامهها است که هر کدام کار خاصی را انجام میدهند. تفاوت بارز این نرم افزارها با نرم افزار سیستمی این است که نرم افزار کاربردی برخلاف نرم افزار سیستمی که خود در رایانه نصب شده و کاربرد دارد، باید توسط کاربر در کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند و غیره… نصب شود تا بتواند خدمات ارائه دهد.
برنامههایی همچون ورد، اکسل، برنامههای مربوط به حسابداری وغیره… را میتوان از جمله این نرم افزارها دانست.
اما ما در اینجا میخواهیم در مورد نوع کاربردی نرم افزارها صحبت کنیم و اینکه چگونه میتوان همچین نرم افزاری ساخت و همچنین شراکت در تولید این نرمافزار به چه صورت میباشد.
چگونه یک نرمافزار تولید کنیم؟
دنیای امروز دنیای دیجیتال بوده و روز به روز در حال پیشرفت در این زمینه است. اکثریت انسانها در سراسر جهان به طور معمول از برنامههای کامپیوتری در لپ تاپ، تلفن همراه، ماشین و غیره… استفاده میکنند و با توجه به افزایش تنوع نیاز انسانها در این زمینه، آنها هر روز به دنبال برنامهها و ایدههای جدید میباشند. برای ساخت یک نرم افزار کاربردی و مناسب باید بر روی آن مراحلی مانند طراحی نرم افزار، کد نویسی، بازبینی نمونهی اولیه، آزمون یکپارچگی و اشکال زدایی صورت گیرد.
- طراحی نرم افزار
اگر ایدهای در سر دارید آن را با توجه به کاربرد آن در زندگی بشر و مقایسه با دیگر نرم افزارها بپرورانید و با بررسی دیگر برنامههای مشابه، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف آنها نرم افزاری را طراحی کنید که از همهی جهات پیشرفتهتر و کاربردیتر از بقیه میباشد.
- کد نویسی
زبانی که برای کامپیوتر قابل درک است کد ماشینی است که درک آن برای انسان بسیار دشوار است؛ از این رو یک راه برای تعامل انسان با کامپیوتر وجود دارد که به آن کد نویسی میگویند. هر خط از کد به کامپیوتر میگوید که کارهایی را انجام دهد. مثلاً یک کامپایلر کد نوشته شده توسط ما را به کد ماشینی برای درک کامپیوتر تبدیل میکند. کامپیوتر کد را اجرا کرده و نتیجه را برمیگرداند.
- تست واحد و بازبینی نمونه اولیه
یکی از مراحل اولیه ساخت و تست یک نرم افزار تست واحد میباشد. در این مرحله هر یک از واحدهای تشکیلدهنده یک برنامه را به طور مستقل مورد امتحان قرار میدهند. هدف از این تست این است که برنامهنویس مطمئن شود که هر کدام از واحدهای کدگذاری شده به تنهایی کاری را که باید انجام بدهند، میدهند یا خیر.
- تست یکپارچگی
وقتی از عملکرد درست واحدهای مورد نظر به صورت تکی مطمئن شدید باید تست کنید که همهی واحدها در کنار هم آن عملکرد درست و تعامل مناسب با یکدیگر را دارند؟ و یا آیا دادهها و اطلاعات بین آنها درست پاس میشود؟
- اشکال زدایی
غلط یابی و خطایابی برنامهها بسیار مهم است. کدهای طراحی شده را از بالا تا پایین عیب یابی کنید. البته بهتر است تا در همان هنگامی که در حال کدنویسی هستید آنها را شناسایی کنید؛ چرا که برطرف کردن عیب برنامه در این مرحله زمان بر است.
آیا برای ساخت یک نرم افزار اخذ مجوز لازم است؟
بله؛ سازندگان نرمافزار قبل از ارائهی خدمات خود باید از سایت سرآمد وزارت ارشاد saramad.ir مجوز فعالیت دریافت کنند. علت لزوم اخذ مجوز نیز این میباشد که بررسی شود نرم افزار معرفی شده مغایرتی با چارچوب قانونی کشور در این زمینه نداشته باشد و یا با محتوای فرهنگی ایرانی ناسازگار نباشد.
در مقاله بعدی به اصول یک قرارداد مشارکت در تولید و ساخت نرم افزار خواهیم پرداخت. همچنان مارا در لامینگو بلاگ دنبال کنید.
دیدگاه شما