نحوه اخذ شناسنامه برای فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی طبق قانون جدید

مشاوره حقوقی اخذ شناسنامه

در دنیای امروز، با افزایش موج مهاجرت مواجه هستیم. طبیعی است که در این بین ازدواج‌هایی نیز صورت بگیرد و فرزندان آن‌ها دو تابعیت داشته باشند چرا که والدین، ملیت‌های متفاوتی دارند. تابعیت به این معنی است که شهروند اسناد هویتی آن کشور را دریافت کرده و می‎تواند بعد از دریافت کارت شناسایی مربوط به آن کشور به صورت قانونی زندگی کند، به تحصیل بپردازد و حق رای داشته باشد. در کشور ما نیز بانوان بسیاری هستند که با مردان غیر ایرانی ازدواج کرده‌اند. تا سال گذشته طبق قانون اساسی فرزندان این بانوان شامل قانون تابعیت ایران نبوده و اخذ شناسنامه برای آن‌ها امری محال بود، چون قانون تابعیت را فقط از طریق خون تایید می‌کرد، یعنی از پدر به فرزند.

همین موضوع باعث به‌وجود آمدن مشکلات بسیاری برای آن‌ها بود برای مثال قادر نبودند به راحتی در مدارس ثبت نام کنند یا حضور عادی در جامعه داشته باشند. اما به‌تازگی با تصویب لایحه جدید این قانون تغییر کرده و فرزندان بانوان ایرانی که همسر غیر ایرانی دارند نیز می‌توانند شناسنامه ایرانی داشته باشند. در این زمینه شما می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی اخذ شناسنامه ، برای دریافت تابعیت فرزند خود اقدام کنید تا در کم‌ترین زمان به نتیجه دلخواه برسید. ما در ادامه فرایند دریافت این نوع شناسنامه را شرح خواهیم داد.

 

 

اقدامات لازم برای اخذ شناسنامه توسط مادر

پس از تصویب این قانون در مهر ماه 98، مادران ایرانی می‌توانند برای دریافت شناسنامه فرزند خود اقدام کنند، با این شرط که فرزند آنها زیر 18 سال باشد. فرزندان بالای 18 سال باید شخصا برای دریافت شناسنامه درخواست دهند و درصورت عدم وجود مشکل امنیتی، شناسنامه خود را دریافت کنند. می‌توانید برای عملکرد هرچه بهتر از مشاوره حقوقی اخذ شناسنامه کمک بگیرید.

مشاوره حقوقی اخذ شناسنامه

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ شناسنامه این مطلب را بخوانید: همه آنچه که درباره اخذ شناسنامه و چالش‌های آن باید بدانید

مدارک مورد نیاز جهت اخذ شناسنامه توسط مادر

با تکمیل مدارک زیر به سازمان ثبت احوال مراجعه کنید:

  1. گواهی ولادت در ایران
  2. پروانه زناشویی والدین
  3. کپی شناسنامه و کارت ملی مادر
  4. کپی مدارک شناسایی پدر
  5. تکمیل فرم‌های پرسشنامه متقاضیان
  6. در صورتی که پدر فوت کرده باشد و یا والدین طلاق گرفته باشند گواهی فوت و حکم طلاق الزامی است

 

مشاوره حقوقی اخذ شناسنامه

 

مراحل انجام فرایند اخذ شناسنامه

پس از تکمیل مدارک مورد نیاز نوبت به مراحل زیر می‌رسد:

  1. ثبت درخواست و تکمیل پرونده توسط دفاتر اتباع استان و ارسال به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور
  2. بررسی پرونده و تطبیق درخواست با ضوابط و قوانین موجود
  3. انجام استعلامات مورد نیاز
  4. شرکت در آزمون تابعیت که بر اساس لیست ارسالی از سوی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود
  5. جمع بندی و ارسال صورت جلسات و سوگندنامه‌ها توسط اداره کل امور اتباع وزارت کشور به وزارت امور خارجه جهت صدور سند تابعیت و شناسنامه

 

این مطلب را بخوانید: مراحل صدور شناسنامه نوزاد

 

چند نکته مهم

• فرزند زنانی که همسری با تابعیت اسرائیل دارند مشمول این قانون نخواهند شد.

• طبق ماده 1060 قانون اساسی ازدواج زن ایرانی با همسر غیر ایرانی حتما باید به تایید وزارت کشور رسیده باشد تا آن ازدواج به رسمیت شناخته شود.

• مادران ایرانی که خارج از ایران سکونت دارند باید به نمایندگی‌های ایران در آن کشور مانند سفارت، کنسولگری‌ها و یا دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن یا کانادا مراجعه کرده و یا با آنها مکاتبه کنند.

 

در انتها باید خاطرنشان کنیم که با وجود تصویب این قانون، هنوز در دستگاه ها اجرا نشده است. به نظر می‌رسد که هنوز آیین نامه‌های اجرایی این قانون آماده نشده و دستوری به سازمان ثبت احوال ارائه نشده است. از آنجا که این قانون نوپا است، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام از مشاوره حقوقی اخذ شناسنامه غافل نشوید تا بدون سردرگمی و با اطمینان خاطر در کوتاه‌ترین زمان برای فرزند خود شناسنامه بگیرید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

تیم حقوقی لامینگو آماده ارائه مشاوره در این زمینه است و شما را در امر اخذ شناسنامه یاری خواهد کرد. همچنین برای آشنایی با مقالات بیشتر می‌توانید‌ بلاگ لامینگو را مطالعه کنید. ما را از نظرات و پیشنهادات خود بهره‌مند کنید.

116
برچسب ها :
نویسنده مطلب مریم عابدینی خواه

دیدگاه شما

116 دیدگاه

  • سهیل
    4 سال پیش

    باسلام و عرض ادب، من مادر ایانی با همسرعراقی ودو فرزند ۱۰ و ۵سالە باشناسنامەی عراقی هستم ک ساکن استانبول میباشم، لطفا درخصوص شروع اقدام جهت دریافت تابعەی ایرانی برای فرزندانم راهنمایی بفرمایین، ممنون

    • مدیریت سایت
      4 سال پیش

      با سلام
      برای دریافت تابعیت ایران فرزندانتان، باید درخواست کتبی یا الکترونیک خود را به کنسولگری ایران در استانبول یا استانداری محل تولد خودتان در ایران ارائه دهید. پس از استعلام از اداره ثبت احوال و مراجع امنیتی،  در صورت نبود مشکل قانونی، در نهایت ظرف مدت سه ماه شناسنامه و تابعیت ایرانی برای فرزندان شما صادر خواهد شد.

  • بتول جمشیدیان
    4 سال پیش

    سلام من دارای دو فرزند پسر زیر پنج سال حاصل از ازدواج با شوهر افغان هستم که گواهی ولادت هردو راهم دارم ثبت ازدواج ما به صورت موقت دردفاترثبت ازدواج صورت گرفته وشوهرم هم دارای مدرک همون کارت آمایش هست میخواستم بدونم که میشه اقدام کنم با این شرایط

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      از مدارک لازم جهت درخواست و اخذ تابعیت و شناسنامه ایرانی، تصویر عقدنامه شرعی یا محضری، پروانه زناشویی و یا رأی قضائی مبنی بر وجود رابطه زوجیت بین زن ایرانی و مرد خارجی و همچنین مدرک اقامتی پدر فرزند ایرانی؛ تصویر صفحات مشخصات و روادید یا اقامت آن یا تصویر کارت شناسایی یا هر مدرک هویتی دیگر ایشان می‌باشد. بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • فاطمه یگانه
    4 سال پیش

    سلام میشه لطفا جواب منو بدید خواهش میکنم … همسر من تبعه عراق هست و من از ایشون یه دختر ۱۰ ماهه دارم میخوام براش شناسنامه بگیرم ولی باید ازدواجمون قانونی بشه(من صیغه هستم) میگن باید عقد بشیم ولی چون اقا تو عراق متاهل هستن و نمیتونن از همسرشون رضایت بگیرن که منو عقد بکنن نمیخوان همسرشون در عراق متوجه ازدواجشون بشه با این شرایط با صیغه نامه من میتونم شناسنامه بگیرم؟؟ لطفا جواب بدید 🙏 اگه میتونم میشه راهنماییم کنید کجا برم 🙏

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      یکی از مدارک لازم جهت درخواست و اخذ تابعیت و شناسنامه ایرانی، عقدنامه شرعی یا محضری، پروانه زناشویی و یا رأی قضائی مبنی بر وجود رابطه زوجیت بین زن ایرانی و مرد خارجی است. بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • morteza
    4 سال پیش

    سلام با عرض خسته نباشید من پدرم خارجیه. مادرم ایرانی
    الان موندیم چیکار‌کنیم‌ ۳ تا برادر هستیم شناسنامه نداریم از هر حقی دستمون کوتاست لطفا راهنمایی کنید

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • Zahra
    4 سال پیش

    با عرض سلام و خسته نباشید من همسرم عراقی و خودم هم ایرانی برای زایمان به ایران خواهم رفت و برای اقدام‌شناسنامه چه مدارکی لازم است ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • شریف ازبک
    4 سال پیش

    سلام من در شهرستان ساوجبلاغ البرز زندگی میکنم اداره اتباع محل ما هیچ کاری درمورد شناسنامه انجام نمیده

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      به منظور اخذ تابعیت و شناسنامه ایرانی، شما باید درخواست کتبی خود را به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری استان محل سکونت خود (در صورتیکه شخصا متقاضی هستید و دارای سن بالاتر از 18 سال می‌باشید و مادرتان ایرانی می‌باشند و یا در صورتیکه مادر ایرانی هستید و با شخص خارجی ازدواج کرده اید و اکنون می‌خواهید برای فرزند خود شناسنامه بگیرید) به استانداری محل اقامت خود بدهید. بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • حامد
    3 سال پیش

    سلام مادر من ایرانی هست ومنم در ایران به دنیا امدم چطوری شناس نامه بگیرم

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • افسانه
    3 سال پیش

    سلام من فرزند مادر ایرانی و پدر افغان هستم ۲۶سالمه اقدام کردم واسه شناسنامه تا الان اقامت و پاسپورت داشتم ایا الان نیاز هست پاسپورتمو تمدید کنم یا نه ، ایا واسه گرفتن شناسنامه پاسپورت هم لازمه یا فقط گواهی ولادت و عقدنامه مادر و مدارک شناسایی پدرمادرم کافیه؟؟؟

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • رضا
    3 سال پیش

    سلام خسته نباشید برای قانون جدید که اعلام کردن مراحلش چقدر طول میکشه تا شناسنامه بدن.بعد امتحان قانون مگه حذف نشده بود؟من طبق قانون قدیم پیش رفتم تا اینکه به آخرین مرحله ترک تابعیت رسیدم یعنی دوباره باید این همه مراحل رو برم؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی و ثبت‌نام و تکمیل مدارک، با توجه به حجم کاری و تقاضاها، شما را در نوبت کاری قرار می‌دهند. برای اطلاعات تکمیلی، بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • شهاب
    3 سال پیش

    با سلام من برای خودم میخوام شناسنامه بگیرم ولی هیچ مدارکی از بابام ندارم در این صورت باید چیمار کرد؟

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • صدیقه سفرزاده
    3 سال پیش

    با سلامو ادب من مادر ایرانی هستم مقیم تهران با ۲ فرزند ۶ و ۵ ساله لطفا راهنمایی کنید از کجا باید اقدام کنم بر شناسنامه اول کجا باید برم ممنون

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • سجاد
    3 سال پیش

    سلام من مادرم فوت شده و پدرم در بچگی مارو رها کرده رفته من الان تنهام ..میشود که شناسنامه گرفت یا نه؟

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      در صورتیکه مادر شما ایرانی و پدر شما تبعه خارجی باشد، مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398، در صورت داشتن شرایط مقرر و مدارک لازم، می‌توانید درخواست تابعیت و شناسنامه ایرانی نمائید. همچنین طبق تبصره 1 ماده واحده فوق‌الذکر که بیان می‌کند: “در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد”، تولد فرزند از مادر ایرانی از طریق ارائه گواهی معتبر بیمارستان و یا گواهی مراکز بهداشتی و درمانی باید اثبات گردد. بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • حسینی
    3 سال پیش

    آیا کسی که مادرش ایرانی است. اما در افغانستان متولد شده و گواهی ولادت هم ندارد و پدر و مادرش از هم جدا شدند بدون گواهی طلاق و الان با مادرش در ایران زندگی می کند هم می تواند شناسنامه بگیرد.

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • داود عطایی
    3 سال پیش

    باسلام
    آیا فرزندان مادر ایرانی با شوهر خارجی در صورتی که بالای ۱۸ سال و ازدواج کرده باشد شامل طرح می شود؟

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.

  • مهدی
    3 سال پیش

    سلام
    سن من بالای ۱۸ سال و پنج ماه از ثبت نامم واسه شناسنامه از طریق مادر میگذره اما هنوز هیچ خبری نشده هیچکس هم پاسخگو نیست در صورتی که تمام مسئولان گفتن فقط ۳ ماه واسه تائید شناسنامه لازم
    لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      در صورتی که مدارک شما کامل بوده، اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی با توجه به حجم کاری، شما را در نوبت قرار داده و با شما در ارتباط خواهند بود.

  • بلال شاهوزهی
    3 سال پیش

    قابل توجی بود ممنونم از راهنمایی شما

  • شکیلا
    3 سال پیش

    با عرض سلام مادرمن ایرانی است وپدرم اتباع پدرم فوت کرده ومیخام ازطریق مادرشناسنامه بگیرم لطفا راهنمایی کنید

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • علی
    3 سال پیش

    سلام یکی از نزدیکان من متولد ایران هستن و اینکه داخل پاسپورتشون مهر افغانستان خورده اما مادر ایشان ایرانی هستن
    آیا شناسنامه به ایشان تعلق میگیرد؟

  • Sina
    3 سال پیش

    سلام من الان چند ماهه ثپت نام کردم‌ ولی خبری نشده با این که تمام کارای اداریش دقیق انجام دادم‌ تا کی باید صبر کنیم‌

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      در صورتی که مدارک شما کامل و بدون نقص بوده، اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی با توجه به حجم کاری، شما را در نوبت قرار داده و با شما در ارتباط خواهند بود.

  • علي علي موسوي
    3 سال پیش

    با سلام ودعاي خير وروز بخير وخسته نباشي
    مادر ايراني وبدر عراقي مدت 5ماه تشكيل برونده دادم مدارك كامل وبي نقص وتا امروز هيج خبري نيست بايد جكار كنم
    ميشه خواهش كنم راهنمايي بفرماييد
    متشكرم

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      در صورتی که مدارک شما کامل بوده، اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی با توجه به حجم کاری، شما را در نوبت قرار داده و با شما در ارتباط خواهند بود.

  • صدف
    3 سال پیش

    سلام خسته نباشید برای فرزند افغانی بالای ۱۸ سال ک مادر ایرانی و پدر افغان داره امکان گرفتن شناسنامه ایرانی هست؟و اینکه خودش هم ایران به دنیا امده

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • Lale
    3 سال پیش

    با سلام من یک سوال دارم اگر بچه ای مادر ایرانی و پدر هلندی و در هلند هم به دنیا آمده باشد و الان مادر بخواهد شناسنامه ایرانی بگیرد ، آیا امکان دارد ؟ اینکه پدر خم پروتستان هست؟

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398، فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی می‌توانند به تابعیت ایرانی درآیند. در “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 از مذهب پدر و عدم اعطای تابعیت ایرانی به فرزند به دلیل مسلمان نبودن پدر، بحثی نشده است. بخش دوم این آیین‌نامه به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • مریم
    3 سال پیش

    سلام من خودم ایرانی هستم و شوهرم ساکن پاکستان الان توی ایران زندگی میکنیم من می‌خوام واسه بچه هام شناسنامه بگیرم میشه راهنمایی کنید

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده “قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1398، فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان خارجی قبل از رسیدن به سن 18 سال شمسی، به درخواست مادر و در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تابعیت ایرانی درمی‌آیند. همچنین فرزندان بعد از رسیدن به سن 18 سال شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، به شرط عدم داشتن مشکل امنیتی و درخواست از سوی آنان، به تابعیت ایرانی پذیرفته می‌گردند. بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی پرداخته است.

  • ...
    3 سال پیش

    سلام وقت بخیر، من یکی از دوستام از پدر افغان و مادر ایرانی هستش که مدارک نداره، پدر و مادر هر دو فوت کردن و همه مدارک پدر و مادر هم گم شده، الان دوستم بخاد اقدام کنه بهش شناسنامه و مدارک میدن؟؟ ۲۷ سالشونه.
    اگه ممکنه راهنمایی کنید که بهش بگم چیکار باید بکنه.

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • ایمان
    3 سال پیش

    سلام من پدر و مادرم طلاق گرفته اند وما رو به مادر دادن قانون رو میگم الان برای گرفتن شناسنامه باید چه کار کرد با تشکر

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      تبصره 2 “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399، تصریح می‌کند: “صدور و اجرای حکم قطعی طلاق یا فسخ نکاح، مانع از رسیدگی به درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از ازدواج منتهی به حکم طلاق، نمی‌شود”. مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • Farzaneh
    3 سال پیش

    سلام خسته نباشید اگه برای ثبت نام صدور شناسنامه فرزاندان با پدر غیر ایرانی گواهی ولادت در ایران نداشته باشن مشکل ایجاد میشه.خودم ایرانی هستم شوهرم عراقی بچه هامون تو کردستان عراق به دنیا اومدن

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. در آنجا، یکی از مدارک لازم جهت درخواست تابعیت به استناد قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب سال 1398، ارائه مستندات تولد فرزند از مادر ایرانی از قبیل گواهی معتبر بیمارستان یا گواهی مراکز بهداشتی و درمانی هست. همچنین ذکر شده است که در صوتی که فرزند حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در خارج از کشور به دنیا آمده باشد، بایستی تأییدیه سفارت کشور متبوع، مبنی بر تولد فرزند در خارج از کشور، ممهور به مهر وزارت امور خارجه، به استانداری محل تولد فرزند یا محل اقامت مادر ایرانی ارائه گردد.

  • امید
    3 سال پیش

    من مادرم ایرانی هست وپدرم افغان هست.اما پدرم فوت کرده وگواهی وفات رو هم داریم.اما من گواهی ولادت ندارم.چون تو خونه به دنیا اومدم.شرایط برای دریافت شناسنامه با توجه به شرایط من چجوری هست؟؟ لطفا راهنماییم کنید.ممنون ازلطفتون

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. در سایت مزبور، یکی از مدارک لازم جهت درخواست صدور شناسنامه، ارائه مستندات تولد فرزند از مادر ایرانی از قبیل گواهی معتبر بیمارستان و یا گواهی مراکز بهداشتی و درمانی است. البته ذکر شده است که در خصوص افراد فاقد گواهی ولادت بایستی رأی مرجع قضائی مبنی بر اثبات نسب ارائه شود.

  • سارانی
    3 سال پیش

    سلام من خارجی هم مادر ایرانی ثبت نام کردم یک سال شد خبری نشد باید کجا باید برم بپرسم

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • نصیر
    3 سال پیش

    من اهل افغانستان هستم ومادرم ایرانی هستن.درتاریخ..۵فروردین..ازطریق سایت بافیاثبت نام کردم.برای درخواست شناسنامه تابعیت ایرانی.ولی دراین مدت هیچ تماسی دریافت نکردم لطف کنیدبنده را.راهنمائی برای انجام ومراحل قانونی..برای دریافت تابعیت ایرانی همکاری کنیدممنون

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • Alireza
    3 سال پیش

    سلام من پدر و مادرم از هم جدا شدن و مادرم شناسنامه داره اما نه عقد نامه دارن و نه طلاق نامه میشه کاری براش انجام داد؟ ممنونم

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. یکی از مدارک لازم جهت درخواست تابعیت به استناد قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مطابق بند 6 موجود در سایت مزبور، «ارائه مستندات مربوط به ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی (اصل و تصویر عقدنامه شرعی یا محضری، پروانه زناشویی و درصورت طلاق طلاقنامه محضری و یا رأی قضائی مبنی بر وجود رابطه زوجیت بین زن ایرانی و مرد خارجی)» می‌باشد.

  • Alireza
    3 سال پیش

    هزینه های گرفتن شناسنامه حدودا چه مقدار میشه سنگین نمیشه ؟خیلی

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام دوست عزیز
      فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. لذا پیشنهاد می‌کنیم به منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر از هزینه‌ها، از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری استان محل سکونت متقاضی (بسته به اینکه متقاضی فرزند، مادر و یا قیم منصوب، قیم اتفاقی، امین موقت و یا دادستان شهرستان محل اقامت فرزند باشد)، هزینه‌ها را جویا شوید.

  • Mojtaba
    3 سال پیش

    سلام خسته نباشید من فرزند پدر عراقی مادر ایرانی هستم بالای ۱۸سال ک پارسال اقدام کردیم برای شناسنامه ک تا الان دوتا پیام ب شماره مادرم اومده یکی گفته بود ک پرونده در حال بررسی بعد ی ماه دوباره پیام اومد ک در مرحله استعلامه الان بیشتر از سه ماه گذشته هیچ خبری نشده تویه خود سایت هم نوشته بود باید استعلام حداکثر تا سه ماه انجام بشه ولی پرونده ما بیشتر از سه ماه شده الان باید چیکار کنم ممنون میشم جواب بدین

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام دوست عزیز
      فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. نهاد مزبور معمولا با توجه به نوبت تشکیل مدارک و حجم پرونده‌های درحال بررسی، به انجام استعلام مبادرت می‌ورزد. لذا پیشنهاد می‌کنیم به منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر از روند زمان پاسخ به استعلامات، با اداره مزبور تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی‌تر را از آنجا جویا شوید.

  • Mahdi
    3 سال پیش

    سلام بعد از مرحله استعلام چ مدت زمان میبره تا دریافت شناسنامه

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام دوست عزیز
      فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد و به اداره ثبت احوال اعلام خواهد نمود. نهاد مزبور معمولا با توجه به نوبت تشکیل مدارک و حجم پرونده‌ها، به صدور شناسنامه مبادرت می‌ورزد. لذا پیشنهاد می‌کنیم به منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر از روند زمان صدور شناسنامه پس از پاسخ استعلامات، با اداره ثبت احوال محل تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی‌تر را جویا شوید.

  • زهرا
    3 سال پیش

    سلام من مادر ایرانی دارم اما پدرم فاقد مدارک هویتی می‌باشد تنها چیزی که دارم فقط برگه تولد است من میتونم از طرف مادری شناسنامه بگیرم ؟ راهی هست؟

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام دوست عزیز
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. یکی از مدارک لازم جهت درخواست تابعیت به استناد قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب سال 1398، ارائه مستندات مربوط به هویت و تابعیت مرد خارجی مزدوج با زن ایرانی (اصل مدرک اقامتی پدر فرزند ایرانی؛ تصویر صفحات مشخصات و روادید یا اقامت آن یا تصویر کارت شناسایی یا هر مدرک هویتی دیگر و در صورت فوت ارائه گواهی فوت و در صورت مجهول‌المکان بودن،حکم دادگاه) می‌باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر، پیشنهاد می‌کنیم با اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری استان محل سکونت (شخص متقاضی) ارتباط بگیرید.

  • ماریا
    3 سال پیش

    سلام . من دوتا بچه دارم از همسر خارجی ‘ میخوام براشون شناسنامه بگیرم . از کجا باید شروع کنم که در سریعترین زمان ممکن انجام بشه ؟ ممنون

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • مرضیه رضایی
    3 سال پیش

    سلام وقتتون بخیر و ممنون از راهنمایی های دقیقتون.
    من از طرف اداره اتباع برای انجام مصاحبه فراخونده شدم،امتحان تابعیت هست؟یعنی چه سوالاتی میپرسند؟سما اطلاع دارین؟ با تشکر

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      به منظور دریافت پاسخ دقیق‌تر، پیشنهاد می‌کنیم از اداره اتباع محل، پاسخ پرسش خود را جویا شوید.

  • رشیدی
    3 سال پیش

    من زنی ایرانی هستم بامردی افغانی ازدواج کردم دارای سه فرزندهستم ولی پدرشان هیچ مدرکی نداشت بایدجکارکنم

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام دوست عزیز
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • علی
    3 سال پیش

    سلام واحترام
    مدیریت محترم
    شما در جواب اقای سهیل ذکر کردید
    مدت استعلام یه ماهه من دقیق یک سال منتظرم وهروقت به اداره تابعیت مراجعه می کنم جواب انها جواب استعلام نیومده
    وقانون تصویب وتایید شده مدت استعلام سه ماه ذکر کرده کجا باید ببرسیم یا پیگیری کنیم
    حق پیکیری داریم حق پرسیدن داریم
    حق شکایت داریم
    اگر داریم باید به کی وکجا شکایت کنیم
    ممنونم راهنمایی بفرمایید
    متشکرم

    • نیکتا روزبهانی
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      در صورتی که دنبال مطالبه حقوق و طرح شکایت در مراجع حقوقی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به طرفیت اداره ثبت احوال (به عنوان خوانده دعوا) جهت الزام به صدور شناسنامه، طرح دادخواست نمائید. البته احقاق حق منوط به وجود شرایط و مقتضیات دیگری بوده و صرفاً طرح دادخواست در مراجع حقوقی، یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی است و ممکن است هزینه و زمان زیادی را برای شما در پی داشته باشد. در صورت تمایل نیز می‌توانید از خدمات وکیل دادگستری در این زمینه بهره‌مند شوید.

  • تینا
    3 سال پیش

    سلام بنده مسرم اتباع افغان هستندخودم ایرانی ۶ماهه که تموم کارهاروازطریق استانداری ودفترکفالت انحام دادیم نامه ثبت احوال روهم تحویل دادیم همسرم اقامت وپاسپورت دارند..هیچ خبری نیست پسرم هم۱۴ساله هست تاکی بایدصبرکنیم وازکجاپیگیرباشیم؟

    • نیلوفر جهانفر
      3 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • باران
    2 سال پیش

    باسلام، مادرایرانی باهمسر عراقی و دوفرزندهستم، فرزندانم درعراق بدنیا آمدەاندو الان 11و 6سالە هستند.هم اکنون ساکن کردستان عراق هستم، لطفا جهت اخذ شناسنامەی ایرانی جهت فرزندانم راهنماییب فرمایید، سپاسگزارم

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • بیگرد تمرچین
    2 سال پیش

    باسلام قربان من یک ساله پرونده تمام شده الان میگن رد شده ولی نمیگند مشکل چیه فرزندم 2ساله است و ایرانم بدونیا آمده

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با سلام و احترام
      برای بررسی این مورد نیاز به کسب ارائه اطلاعات بیشتر است.

  • امیر
    2 سال پیش

    باسلام ، من پسری ۲۰سالە بامادر ایرانی و پدر عراقی هستم و ساکن عراق. خواهان اخذ شناسنامەی ایرانی میباشم، لطفا راهنمایی بفرمایید، سپاسگزارم

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • حبیب
    2 سال پیش

    سلام من مادرم ایرانی است پدر افغان است پدرم فوت کرده مادرم قدیم ازدواج کرد ه بودن ما تقریبن 8ماه پیش در کابینت ثبت نام کردیم اما هنوز هیچ خبری نیست میشه کمکم کنید

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و احترام
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • Alreza
    2 سال پیش

    سلام خسته نباشید من مادرم ایرانی هست و به تازگی شناسنامه شو گرفته به دلایل مشکلاتی .
    بعد ما دوتا پسراش الان ۱۶ ساله هستیم و به دلیل اینکه از مدرسه عقب نمونیم مجبور بودیم به کارت پدرم که کارت آمایش داره ما هم اقدام کنیم و بهمون برگه هایی دادن که در ماهرس قبول کنن .
    الان که مادرم به تازگی شناسنامه شو گرفته و اقدام کنه میتونه بدای ما هم بگیر دیگه میشه؟؟؟؟؟؟

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • مهران
    2 سال پیش

    سلام من خودم افغانستانی هستم و خانومم هم دو رگه اس پدر افغانی و مادر ایرانی قبل از ازدواج ما مادر خانومم به رحمت خدا رفته و می‌خواین برای خانومم شناسنامه بگیریم و این که چون خانومم خونه به دنیا آمده بوده فاقد گواهی ولادت بیمارستان هست و فقط استشهاد محلی با دهید نیرو انتظامی محل هست امیدی هست برای خانومم شناسنامه بگیریم .

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • میرویس
    2 سال پیش

    سلام من خانومم مادر ایرانی ولی شناسنامه نگرفته و اقدام کردیم خودم و خانومم اقامت داریم و یک فرزند داریم که در اقامتی که داریم در ایران متولد شده خواستم بپرسم حقیقت داره به فرزندانی که مادر پدر اقامت دارند در 18سالگی شناسنامه داده میشود ممنون از همراه ی تان

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با سلام و عرض ادب
      می‌توانید از طریق ثبت احوال پیگیری فرمایید.

  • حسين حمید
    2 سال پیش

    سلام خسته نباشید ،من تبعیه عراق هستم از مادر ایرانی و پدر عراقی ، بالای یک سال میشه که اقدام کردم اما هنوز هیچ خبری نشده ، حدا اکثر چقدر طول میکشه تا شناسنامه بیاد ؟ ،واین قانون تا کی هست و اجرا میشه ؟

    با سپاس و تشکر

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با سلام و عرض ادب،
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • جلیل اسحاق
    2 سال پیش

    سلام من مادرم شناسنامه داره ولی بخاطریکه بابام افغانستان زندگی می‌کرده و تبعه افغانستان بوده تا حالا عکس دار نکرده حالا بابام فوت شده ما میخواییم اقدام کنیم برای دریافت شناسنامه باید چکار کنیم

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • ریحانه بهرامی
    2 سال پیش

    سلام من مادرم ایرانی پدرم افغان هست و در حال حاضر پدرم مدت یکسال غیر قانونی اقامت نداره آیا امکان داره بتوانم موفق بشم در ثبت شناسنامه راهنمایی کنید ممنون

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و ادب،
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • Alireza
    2 سال پیش

    سلام خسته نباشین من مادر تازه شناسنامه گرفته و پدرم کارت آمایش داره.
    الان رفتیم دفاتر برای تشکیل پرونده میگن باید ثبت نام اینترنتی کنی بعد نوبت دهی میده که کدوم دفتر بری برای تشکیل پرونده ولی الان حدود یک و نیم ماهه ثبت نام اینترنتی کردیم ولی هیچ خبری نشده هی میریم کافینت سرمیزنیم میزنه داخل سایت یک هفته بعد از ثبت نام مراجعه کنید با اینکه الان یک و نیم ماه گذشته
    لطفا راهنمایی کنیدممنون.

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با سلام و عرض ادب،
      در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

  • بی نام
    2 سال پیش

    سلام من دختر ۱۸ساله هستم که مادرم ایرانی هست پدرم هم ایرانی هست اما شناسنامه پدرم به مشکل خورده و من و برادرم وقتی بدنیا امدیم پدرم شناسنامه نداشته و برایه ما هم شناسنامه نگرفته یعنی میتونیم پشت شناسنامه مادرم بریم اقدام کنیم ولی گواهی تولد نداریم چون تو خونه بدنیا امدیم پدرم معتاد بوده و دنبال شناسنامه خودش نرفته حتی عقد نامه رسمی هم با مادرم نداره حالا من و برادرم که تو خونه درس خوندیم نمیتونیم که بریم ودرس رو ادامه بدیم و هیچ مدرکی هم نداریم پدرم خیلی وقت پیش که شناسنامه اش به مشکل خورده و با مادرم ازدواج کرده دیگه دنبال شناسنامه اش نرفته و مادرم رو هم اجازه به گرفتن شناسنامه برای ما نداده میخواستم راهنماییم کنید که من و برادرم چطور اقدام به گرفتن شناسنامه پشت مادر بکنیم من به سن قانونی رسیدم و برادرم دوسال از من کوچک تره چه مراحلی رو باید طی کنیم برایه شناسنامه پشت مادر و چیکار کنیم
    ممنون بابت وقتی که میزارید

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با سلام و احترام،
      مطابق دستورالعمل اجرایی ماده 45 قانون ثبت احوال، به ثبت احوال به هر طریق جهت آنان سند سجلی تنظیم نگردیده است سیر مراحل رسیدگی به درخواست فاقدین سند سجلی به شرح زیر می‌باشد:
      متقاضی با تسلیم یک برگ شهادت نامه مصدق متضمن مشخصات خود و والدین و فاقد شناسنامه بودن و داشتن تابعیت ایرانی که لااقل به امضاء دو شاهد رسیده باشد و دوازده قطعه عکس (4×3) تنظیم سند سجلی و صدور شناسنامه را درخواست می‌نماید.
      امضاء دو نفر از شهود شهادت نامه باید در شهرها به گواهی دفتر خانه اسناد رسمی و در بخش ها و روستاها به تائید مرجع انتظامی یا شورای اسلامی محل برسد. علاوه بر مدارک مذکور متقاضی باید جهت اثبات نسب خود حکم نسب یا اقرارنامه رسمی موضوع ماده 1273 قانون مدنی را ارائه و یا اینکه بهنگام تکمیل برگ درخواست و پرسشنامه (موضوع بند 3) در معیت پدر و مادر و دو نفر گواه نسبت به تکمیل اقرار نامه در ثبت احوال اقدام نماید. چنانچه پدر فوت نموده باشد ارائه دادنامه حصر وراثت و یا حکم نسب الزامی است. نماینده یا مامور ثبت احوال پس از تکمیل پرونده و بررسی صحت و سقم اظهارات تقاضا کننده پرونده امر را به اداره ثبت‌ احوال متبوع خود تحویل و رسید دریافت خواهد داشت.

  • نازبی بی سکندری زراعی
    2 سال پیش

    سلام من ۲ تا پسر دارم و ۳ تا دختر بچه های من شناسانامه ندارین شوهر من افغانی هست و شناسانامه افغانستانم ندارید بچه ها من مدرسه میروند و پشت سر مادر درس میخواین تا کی بچه های من باید بی مدارک باشین من باید چه کنم ؟

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و احترام،
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • عظیمی
    2 سال پیش

    یه سوال من مادرم ایرانی هست خودم تازه درخواست شناسنامه مادر ایرانی کردم میتونم برای دوفرزندمم که پدرشون اتباع شناسنامه بگیرم ؟

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398 فرزندان متولدشده از مادر ایرانی و پدر خارجی می‌توانند به تابعیت ایران دربیایند:
      “فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران درمی‌آیند. فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) اقدام کند.
      تبصره ١ـ در صورتی که پدر و یا مادر متقاضی در قید حیات نبوده و یا در دسترس نباشند، در صورت ابهام در احراز نسب متقاضی، احراز نسب با دادگاه صالح می‌باشد.
      تبصره ٢ـ افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران پذیرفته می شوند”.
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • سميره محمديان هستم
    2 سال پیش

    باعرض سلام من خواستم يه سوالي بكنم شوهر من عراقي هست ومن حالا از ايشون طلاق غيابي گرفتم ویه فرزند دارم پسر میخوام شناسنامه درست کنم براش میشه لطف کنسد چه چیزهایی لازم هست وبنام خودم مسخوام بزارمش من بخاطر جدایی چهار سال از ایشون جدا شدم میهش لطف کنسد جوابم بدید ممنون میشم باتشکر ؟؟؟؟.

    • نیلوفر جهانفر
      2 سال پیش

      با سلام و احترام،
      بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • رضیه
    1 سال پیش

    سلام وقت بخیر
    من ایرانی و همسرم عراقی پروانه زناشویی داریم و مدارک قانونی کامل متاسفانه به اداره اتباع مراجعه کردم گفتن فعلا شناسنامه نمیدن و اقدام برای پاسپورت موقت کنم چطورو کجا باید اقدام کنم ؟ایا پاسپورت موقت میدن ؟

    • نیلوفر جهانفر
      1 سال پیش

      با سلام و احترام،
      می‌باید به دفاتر پلیس + 10 رجوع کنید.

  • الناز
    1 سال پیش

    سلام خسته نباشیدتوروخدابهم راهنمایب کنیدمن مادرم ایرانی وپدرافغانیه خودمم هیچ مدرکی ندارم وپدرم فوت کرذه توکشورخودش من توایران ب دونیااومدم وبرگه عقدشونوگم کردن الان میخام ازدواج کنم چیکارکنم توزوخداکمکم کنید

    • نیلوفر جهانفر
      1 سال پیش

      با سلام و احترام،
      در صورت نداشتن شناسنامه، بخش دوم “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • امیر عرفان
    12 ماه پیش

    سلام من ۲۱ سالمه از مادر ایرانی و از پدر افغان متولد افغانستان ولی خیلی وقته ک تو ایرانم از ۱۰سالگیدتا الان من مادرمو از دست دادم بچه بودم آیا امکانش است ک منم جهت اخذ شناس نامه اقدام کنم یادن فقط شماره شناس نامه مامانم یادمه دیگه هیچ چیزی ازش ندارم ممنون میشم جواب بدین
    یا علی مدد

    • نیلوفر جهانفر
      11 ماه پیش

      با سلام و احترام،
      شما می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • مریم
    11 ماه پیش

    سلام من بانوی ایرانی وهمسرم اتباع حاصل ازدواج مون دوفرزند پسر یکی چهار ساله یکی شیش ساله الان از همسرم جدا شدم و سرپرستی بچه ها به حکم دادگاه بامن است بچه ها هیچ مدارکی ندارند الان من از طریق خودم چگونه برای فرزندانم شناسنامه بگیرم

    • نیلوفر جهانفر
      10 ماه پیش

      با عرض سلام و ادب
      مطابق ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398، فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی می‌توانند به تابعیت ایرانی درآیند. در “آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی” مصوب 1399 از مذهب پدر و عدم اعطای تابعیت ایرانی به فرزند به دلیل مسلمان نبودن پدر، بحثی نشده است. بخش دوم این آیین‌نامه به روند ارائه درخواست، بررسی و صدور شناسنامه و کارت ملی برای متقاضیان در ایران و خارج از کشور پرداخته است که می‌توانید برای اطلاع از فرایند درخواست اخذ شناسنامه به آن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید پس از ورود به وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی به نشانی http://www.tehranatba.ir/fa/news/111 از مدارک و شرایط لازم به منظور اخذ شناسنامه اطلاع حاصل نمایید. فرایند تحصیل تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی به طور کل این است که پس از تشکیل پرونده و تکمیل فرم‌های مربوطه به صورت الکترونیکی در وب‌سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، بررسی‌ها و استعلامات لازم از قبیل استعلام از وزارت امنیت کشور از سوی اداره فوق‌الذکر صورت گرفته و در نهایت وزارت امور خارجه تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. مراحل اخذ شناسنامه ایرانی به صورت فلوچارت در این نشانی http://tehranatba.ir/Content/media/image/2019/06/176_thum.jpeg قابل مشاهده است.

  • z
    9 ماه پیش

    سلام خسته نباشید. منظور از 18 سال تمام یعنی چی؟ یعنی نوزده ساله باشیم؟ یااینکه مثلا 18 سال و یک ماه باشیم؟

    • مدیریت سایت
      9 ماه پیش

      با سلام و احترام
      منظور اتمام 18 سالگی است. به عنوان مثال 18 سال و یک ماه.