تومان 127,000
قرارداد استخدام مدیر فروش

قرارداد استخدام مدیر فروش

هنگام استخدام یک مدیر فروش بین او و کارفرما یک رابطه همکاری ایجاد می‌شود. در هر رابطه همکاری هر طرف نسبت به دیگری تعهدات و وظایفی دارد که برای تعیین و تبیین آن‌ها نیاز به توافق طرفین احساس می‌شود. از طرفی این تعیین و تبیین تعهدات نیازمند قانونی شدن است. برای قانونی کردن این رابطه همکاری، تنظیم یک قرارداد استخدام مدیر فروش ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی با توجه به ماهیت شغل مدیر فروش و ضرورت و اهمیت حضور دائم مدیر برای نظارت بر تیم فروش به نظر می‌رسد بهترین قالب برای تنظیم قرارداد استخدام مدیر فروش قالب قرارداد استخدام موقت باشد. مطابق این قرارداد رابطه همکاری مدیر فروش و کارفرما در یک بازه زمانی مشخص و توافق شده خواهد بود.

آخرین بروزرسانی: 1402/11/09
تعداد صفحات: 8

چرا برای یک کسب‌وکار موفق به قرارداد استخدام مدیر فروش نیاز داریم؟

شاید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر کسب‌وکاری بخش فروش و بازاریابی آن باشد. از طرفی برای افزایش انگیزه و هماهنگ‌سازی هر بخش از یک کسب‌وکار، نیاز به یک هدایت‌گر یا مدیر از مهم‌ترین مباحث است. هدایت‌گر بخش فروش و بازاریابی مدیر فروش آن مجموعه است. به طور کلی یک مدیر فروش وظیفه اعمال سیاست‌های کلی فروش یک مجموعه را دارد که شامل سه وظیفه اصلی مدیریت تیم فروش، جذب مشتریان و بررسی تجاری مجموعه است. در ادامه به ضرورت وجود یک قرارداد استخدام مدیر فروش بیشتر اشاره خواهیم کرد.
هنگام استخدام یک مدیر فروش بین او و کارفرما یک رابطه همکاری ایجاد می‌شود. در هر رابطه همکاری هر طرف نسبت به دیگری تعهدات و وظایفی دارد که برای تعیین و تبیین آن‌ها نیاز به توافق طرفین احساس می‌شود. از طرفی این تعیین و تبیین تعهدات نیازمند قانونی شدن است. برای قانونی کردن این رابطه همکاری، تنظیم یک قرارداد استخدام مدیر فروش ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی با توجه به ماهیت شغل مدیر فروش و ضرورت و اهمیت حضور دائم مدیر برای نظارت بر تیم فروش به نظر می‌رسد بهترین قالب برای تنظیم قرارداد استخدام مدیر فروش قالب قرارداد استخدام موقت باشد. مطابق این قرارداد رابطه همکاری مدیر فروش و کارفرما در یک بازه زمانی مشخص و توافق شده خواهد بود.

نمونه قرارداد مدیر فروش چه کمکی به شما می‌کند؟

مدیر فروش وظیفه سنگین مدیریت تیم فروش را به عهده داشته و درصورتی‌که در این مسیر اشتباه عمل نماید، موجبات از بین رفتن زحمت سایر بخش‌ها را فراهم خواهد کرد. در استخدام مدیر فروش یکی از نکات مهم تنظیم قرارداد کاری حرفه‌ای با وی است. با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع مدیر فروش‌ها علاوه بر مزایا و حقوق ثابت، دارای مزایای پورسانتی نیز هستند، درج همه این نکات نیاز به داشتن یک نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش حرفه‌ای دارد. به طور کل انعقاد قرارداد مدیر فروش به شرکت کمک می‌کند تا منافع خود را در قبال فعالیت‌های مدیر فروش حفظ کند و در عین حال پایبندی و احساس مسئولیت در مدیر فروش تقویت می‌شود. همچنین فایده این قرارداد برای شخص مدیر فروش، تعیین حقوق و مزایای او و مسئولیت‌های کارفرما به صورت دقیق است که حفظ حقوق وی را به طور کارآمدی میسر می‌کند.

چه مواردی باید در یک قرارداد استخدام مدیر فروش قید شود؟

قبل از هر چیز باید توجه داشت که در یک قرارداد استخدامی که بر پایه یک رابطه دوطرفه است باید نام طرفین با مشخصات کامل درج شود. از طرفی وجود یک قرارداد برای طرفین تکالیف و تعهداتی را به وجود می‌آورد که درنتیجه علاوه بر متعهد شدن طرفین در رابطه همکاری، طرفین بر سر نوع فعالیت‌ها و تکالیفی که بر دوششان بار می‌شود نیز به توافق خواهند رسید. ساعات کاری، مرخصی و تعطیلات نیز بر اساس قانون دارای استانداردهای خاصی هستند که طی یک قرارداد استخدام مدیر فروش بر سر آن نیز مطابق قانون کار توافق حاصل خواهد شد. البته لازم به ذکر است این توافقات نمی‌تواند خلاف مندرجات قانون کار باشد و رعایت حقوق مدیر فروش در این خصوص بسیار ضروری و درواقع هدف قانون‌گذار است.
مرجع حل اختلاف نیز همان‌طور که در قانون کار مشخص‌شده است در قرارداد طی یک ماده جداگانه قید خواهد شد. نکته مهم دیگری که باید در یک قرارداد استخدام موقت مانند قرارداد استخدام مدیر فروش به آن توجه کرد این نکته است که بنا به‌حکم الزامی قانون کار هیچ‌یک از طرفین، نه کارفرما و نه مدیر فروش حق فسخ یک‌جانبه قرارداد را ندارند.

مشخصات و مندرجات مربوط به قرارداد مدیر فروش

1) مشخصات طرفین
ابتدا در قرارداد باید اطلاعات کامل طرفین از جمله نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس طرفین ذکر شود. اگر کارفرما شخص حقوقی است مشخصات کامل شرکت او باید بیان شود.
2) شرح وظایف مدیر فروش
در قرارداد استخدام مدیر فروش باید تمامی مسئولیت‌ها و تعهدات او به طور کامل بیان شود. از جمله تعهدات او رعایت قوانین و مقررات شرکت و حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شرکت و گزارش دادن از عملکرد خود است.
3) محل انجام کار مدیر فروش
محل انجام کار مدیر فروش باید در قرارداد به طور دقیق بیان شود و مدیر فروش متعهد می‌شود که در مکان مورد نظر حضور پیدا کند و مشغول به کار شود.
4) مدت زمان قرارداد
اگر قرارداد برای مدت طولانی و به صورت دائم تنظیم شود، مدیر فروش به شرکت، تعهدی بلند مدت دارد و تا زمان بازنشستگی در آن جا کار خواهد کرد. اما اگر قرارداد به صورت موقت تنظیم شود لازم است که مدت دقیق قرارداد در متن آن نوشته شود.
5) میزان ساعت کار در قرارداد
میزان ساعت کار توسط قانون کار مشخص شده و مطابق تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار، میزان ساعت کاری افراد نباید کمتر از ۴۴ ساعت در هفته باشد و مازاد بر این میزان، اضافه‌کاری برای مدیر فروش محسوب می‌گردد.
6) حقوق و مزایا
در قرارداد استخدامی باید میزان دستمزد و مزایا همچنین نحوه و تاریخ پرداخت آن درج گردد. علاوه بر این در صورت وجود پاداش، باید در متن قرارداد به آن اشاره شود.
7) حق بیمه
زمانی که میان نیروی کار انسانی و کارفرمای او، رابطه استخدامی برقرار است، فارغ از اینکه قرارداد استخدامی آن‌ها به صورت موقت، دائم، ساعتی یا پاره وقت باشد، کارفرما ملزم خواهد بود که مدیر فروش را بیمه کند و نمی‌توان خلاف آن توافق کرد.
8) حفظ حریم خصوصی
این قرارداد باید شامل مفادی در مورد حفظ حریم خصوصی اطلاعات شرکت و مشتریان باشد.
9) مرجع حل اختلاف
لازم است در خصوص مرجع حل اختلاف در متن قرارداد تصریح شود تا در زمان بروز اختلاف مطابق آن عمل شود.

شرح وظایف مدیر فروش

وظایف مدیر فروش در سه دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. دقت کنید که این وظایف با توجه به نوع کسب‌وکار ممکن است تفاوت‌هایی داشته و شرایط مخصوص به خود را داشته باشد.
1) مدیریت کارمندان فروش
مدیر فروش بایستی کارمندان بخش فروش را مدیریت کرده و آن‌ها را در مسیر درست برای فروش بهتر هدایت می‌نماید.
2) مدیریت مشتریان و تأمین خواسته‌های آن‌ها
از وظایف مهم دیگر مدیر فروش، مدیریت صحیح در قبال مشتریان است که مدیریت اشتباه درقبال آنان می‌تواند برای هر کسب‌وکاری گران تمام شود.
3) مدیریت تجاری شرکت و فروش
برندسازی و زمینه‌سازی برای فروش بالاتر در آینده، حضور در شبکه‌های اجتماعی، سایت اینترنتی و مواردی از این دست از وظایف مدیر فروش است که به‌نوعی مدیریت تجاری شرکت محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز فروش بالاتر در آینده باشد.

محرمانگی، یک شرط لازم در قرارداد استخدام مدیر فروش

با توجه به ماهیت شغل مدیر فروش، اطلاعاتی که در دسترس شخص قرار می‌گیرد عموما اطلاعاتی اساسی در رابطه با کسب‌وکار کارفرما است. واضح است که اطلاعات مرتبط با حوزه فروش در یک کسب‌وکار ازجمله وضعیت بازار، صورت‌های حساب و قیمت‌ها، ایده‌های رقابتی کارفرما و امثالهم علاوه بر اهمیت فراوانی که برای کارفرما و کسب‌وکارش دارد، جنبه رقابتی نیز خواهد داشت و از این لحاظ می‌تواند برای کارفرما خطرآفرین باشد. پس ضروری به نظر می‌رسد که یک بخش از قرارداد استخدام مدیر فروش به ماده مرتبط با محرمانگی اختصاص یابد. مدیر فروش باید مطابق قرارداد خود با کارفرما اطلاعاتی را که چه به طریق ارادی و چه غیرارادی به‌دست آورده است محرمانه تلقی کند تا مبادا آن‌ها را برای رقبای کارفرمای خود افشا کند و اگر خلاف این ماده عمل کند برای او موجب مسئولیت در مقابل کارفرما خواهد شد.

قرارداد استخدام مدیر فروش لامینگو

ما در تیم حقوقی لامینگو علاوه بر در نظر گرفتن شرایط قانونی مطابق با قانون کار برای تنظیم یک قرارداد استخدام موقت، نیازهای مرتبط با حرفه مدیر فروش در یک کسب‌وکار را نیز به‌طور کامل مورد بررسی و تحقیق قرار داده‌ایم، تا مطابق نیازهای قراردادی و مرتبط با این حرفه یک قرارداد استخدام مدیر فروش کاملا تخصصی و حرفه‌ای را برای کمک در روند افزایش کیفیت فروش در کسب‌وکار شما فراهم کنیم. امیدواریم با استفاده از قرارداد پیش‌رو تجربه یک همکاری موفق برای شما رقم بخورد.

سوالات متداول

) تعهدات کارفرما و مدیر فروش شامل چه مواردی است؟
تعهدات مدیر فروش شامل مواردی نظیر انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله به طور حرفه‌ای، ، حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شرکت، عدم انجام فعالیت‌های رقابتی با شرکت و غیره است. کارفرما نیز مسئول ارائه تجهیزات و وسایل لازم برای انجام کار مدیر فروش و پرداخت حقوق و مزایای مدیر فروش مطابق با قرارداد و غیره است.

2) قرارداد استخدام فروشنده معمولا در چه قالبی منعقد می‌شود؟
با توجه به ماهیت شغل مدیر فروش و ضرورت و اهمیت حضور دائم مدیر برای نظارت بر تیم فروش به نظر می‌رسد بهترین قالب برای تنظیم قرارداد استخدام مدیر فروش قالب قرارداد استخدام موقت باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.