تومان 137,000
قرارداد خرید و فروش طلا

قرارداد خرید و فروش طلا

برای هر شخصی پیش آمده است که برای یک دفعه هم که شده به‌عنوان هدیه به منظور شرکت در مناسبات مختلف از قبیل تولد، عروسی و غیره و یا برای خرید حلقه نامزدی و یا سرویس عروسی به فکر خرید طلا افتاده باشد. در خرید و فروش طلا نیز همچون سایر موضوعات مورد معامله، باید به نکات خاصی توجه گردد. خریدار و فروشنده طلا می‌توانند با تنظیم قرارداد صحیح و اصولی، تمامی نکات حقوقی مدنظر خود را در قرارداد خرید و فروش طلا پیش‌بینی کنند. نمونه قرارداد فروش طلا عنوان قراردادی است که میان خریدار و فروشنده طلا منعقد شده و به موجب آن فروشنده، مالک بهای کالا و خریدار مالک طلای با مشخصات مندرج در متن قرارداد خواهد شد.

آخرین بروزرسانی: 1403/03/07
تعداد صفحات: 8

قرارداد خرید و فروش طلا چه کمکی به شما می‌کند؟ 

قرارداد خرید و فروش طلا قراردادی است که به موجب آن طرفین توافق می‌کند تا میزان مشخصی از طلا را در برابر بهای تعیین‌شده‌ای به دیگری انتقال دهند. به‌طور کلی فقدان یک قرارداد دقیق و منسجم میان فروشنده و خریدار، می‌تواند ضررها و خسارات بسیاری را برای هر دو طرف به بار آورد. بنابراین انعقاد قراردادی برای خرید و فروش طلا اقدامی بسیار ضروری است تا هیچ‌کدام از طرفین دچار مشکل نشوند. زیرا به واسطه وجود قرارداد، دیگر طرفین نمی‌توانند بر خلاف تعهدات قراردادی خود عمل نمایند و اگر اختلافی نیز حاصل شود، با داشتن قرارداد می‌توان به این اختلاف خاتمه داد. 

مشخصات و مندرجات مربوط به قرارداد خرید و فروش طلا

1. مشخصات دقیق طرفین
مواردی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نشانی و کد پستی، شماره تماس و غیره از مهم‌ترین اطلاعات طرفین است که لازم است در متن قرارداد ذکر شود. 

2. مشخصات دقیق طلای موضوع قرارداد
گاهی اوقات ممکن است خریدار، قصد خرید طلای مستعمل را داشته باشد. لذا لازم است در قرارداد خرید و فروش طلا مستعمل و یا نو بودن طلا مشخص گردد. همچنین تعیین وزن و عیار طلا از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ چرا که این موضوع، تعیین‌کننده قیمت طلا می‌باشد. مورد دیگری که بهتر است در قرارداد خرید و فروش طلا بدان توجه کرد، به‌کار رفتن جواهر در طلا می‌باشد. در این صورت، تعیین مؤلفه‌هایی از قبیل نوع برش و تراش، جنس و رنگ سنگ استفاده‌شده در آن مهم است. 

3. مبلغ قرارداد
لازم است در متن قرارداد بهای طلای مورد معامله به‌طور دقیق مشخص شود. 

4. تاریخ تنظیم و تحویل قرارداد
بایستی در متن قرارداد تاریخ تنظیم آن و تاریخ تحویل کالا به‌صورت دقیق بیان شود تا از اختلافات آینده جلوگیری کند. 

5. تعهدات فروشنده
تحویل طلای موضوع قرارداد در موعد تعیین‌شده در قرارداد خرید و فروش طلا یکی از عمده‌ترین وظایف فروشنده است. همچنین فروشنده متعهد است طلا را مطابق مشخصات موصوف در قرارداد به خریدار تحویل دهد. علاوه بر این، عدم فروش و یا انتقال طلا به اشخاص ثالث پس از فروش آن به خریدار از دیگر تعهدات مهم فروشنده است.

یکی دیگر از وظایف مهم فروشنده، تسلیم کلیه اسناد و مدارک از قبیل فاکتور رسمی فروش طلا، شناسنامه جواهرات در صورت درخواست خریدار و سایر موارد است. طرفین قرارداد خرید و فروش طلا بهتر است در قرارداد خود، طرق معتبر ارسال کلیه مدارک و اسناد به یکدیگر را مشخص کنند. درج این موضوع در قرارداد باعث می‌شود تا در زمان بروز اختلاف میان طرفین و حل‌وفصل آن از طریق مراجع قضائی، بتوانند به مشخصات مندرج در قرارداد و کلیه مکاتبات از طریق آن استناد نمایند. 

6. تعهدات خریدار
خریدار دارای تعهداتی نظیر پرداخت به موقع بهای کالا است که باید در متن قرارداد نسبت به آن تصریح شود. همچنین خریدار در زمان تحویل موضوع قرارداد متعهد است که رسید دریافت موضوع قرارداد را امضاء کرده و به فروشنده تحویل نماید. 

7. تعیین موارد فسخ در قرارداد خرید و فروش طلا
مطابق قاعده کلی، اصل بر لزوم قراردادهاست؛ بدین معنا که طرفین حق فسخ را جز در موارد قانونی نخواهند داشت. با این حال در صورت توافق، طرفین می‌توانند اختیار برهم زدن قرارداد خرید و فروش طلا را در موارد خاصی پیش‌بینی کنند. همچنین در صورتی‌که طلا به‌صورت غیرحضوری و یا از طریق پلتفرم‌های آنلاین مورد خرید و فروش واقع گردد، مطابق ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک، حق انصراف از خرید طلا به مدت ۷ روز کاری پس از تسلیم طلا برای خریدار وجود خواهد داشت. 

8. موارد فورس ماژور و قوه قهریه
شرایطی فورس‌ماژور یا قوه قهریه نام دارد که تحت آن شرایط، امکان اجرای تعهدات برای فروشنده یا خریدار به دلیل غیرقابل کنترل بودن وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی طرفین مسئولیتی برای جبران خسارات ندارند و لازم است این شرایط در متن قرارداد پیش‌بینی شود. 

9. مرجع حل و فصل اختلافات
حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و سایر منازعات مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل طرفین می‌توانند در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی‌الطرفین ارجاع دهند. 

سوالات متداول

الف) تعهدات فروشنده در قرارداد خرید و فروش طلا شامل چه مواردی است؟ 

تحویل طلای موضوع قرارداد در موعد تعیین‌شده مطابق با مشخصات موصوف در قرارداد خرید و فروش طلا، یکی از عمده‌ترین وظایف فروشنده است. همچنین‌عدم فروش و یا انتقال طلا به اشخاص ثالث پس از فروش آن به خریدار از دیگر تعهدات مهم فروشنده است. 

ب) شناسنامه جواهرات شامل چه مواردی است؟ 

شناسنامه جواهرات شامل عکس و رنگ جواهر، وزن و جنس سنگ به‌کار رفته در آن، نام و امضاء مرکز صادرکننده شناسنامه و کد رهگیری جهت بررسی اصل یا تقلبی بودن جواهر در سایت مربوطه است. همچنین این شناسنامه باید ممهور به مهر برجسته جهت جلوگیری از جعل و ایجاد تقلب در آن باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91557030
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.