تومان 137,000
قرارداد اجاره زمین ورزشی

قرارداد اجاره زمین ورزشی

یکی از قراردادهای پرطرفدار که امروزه افراد زیادی خواهان آن هستند، قرارداد اجاره زمین ورزشی است. موضوع این قرارداد، تملیک منفعت زمین ورزشی برای مدتی مشخص ازجانب موجر به مستأجر است. در این قرارداد، تعیین مدت اجاره و همچنین رشته ورزشی مورد توافق طرفین از اهمیت بالایی برخوردار است. مسئولیت انجام تعمیرات لازم، میزان مال‌الاجاره و نحوه پرداخت آن، هزینه‌های بهره‌برداری از زمین ورزشی مورد اجاره و موارد فسخ قرارداد، ازجمله نکاتی است که لازم است هنگام تنظیم قرارداد مذکور مورد توجه قرار دهید. قراردادی که پیش رو دارید، کلیه موارد گفته‌شده را در بر می‌گیرد.

آخرین بروزرسانی: 1402/05/15
تعداد صفحات: 7

قرارداد اجاره زمین ورزشی تابع چه احکامی است؟

در تنظیم قرارداد اجاره زمین ورزشی، لازم است مقررات دو قانون را مد نظر قرار دهید:

1- قانون مدنی

فصل چهارم قانون مدنی به موضوع قراردادهای اجاره اختصاص دارد. مقررات این فصل درواقع بر کلیه روابط استیجاری حاکم بوده و اصول اصلی و اساسی قرارداد اجاره را تعیین کرده است.

2- قانون روابط موجر و مستأجر

قانون روابط موجر و مستأجر، حاکم بر اجاره اماکن است. بنابراین، لازم است مقررات این قانون را نیز مورد نظر قرار دهید. مطابق ماده 1 قانون روابط موجر و مستأجر، قراردادهای اجاره کلیه اماکن تابع مقررات این قانون خواهند بود.

قانون مدنی درخصوص تعیین مدت اجاره چه حکمی دارد؟

بنا بر حکم الزامی ماده 468 قانون مدنی، درصورت عدم تعیین مدت اجاره، قرارداد اجاره اساساً باطل خواهد بود. بنابراین، ذکر پایان مدت اجاره در متن قرارداد الزامی است. درصورتی‌که ابتدای مدت اجاره در قرارداد مشخص نگردد، تاریخ تنظیم و امضاء قرارداد، ابتدای مدت اجاره تلقی خواهد شد.

چرا نباید از ذکر زمینه بهره‌برداری در قرارداد اجاره زمین ورزشی غافل شوید؟

یکی از مواردی که لازم است مورد توافق موجر و مستأجر قرار گیرد، زمینه بهره‌برداری از مورد اجاره است. بنابراین، در قرارداد خود از ذکر رشته ورزشی مورد نظر غافل نشوید.

چه کسی مسئول انجام تعمیرات لازم زمین ورزشی است؟ موجر یا مستأجر؟

درخصوص مسئولیت انجام تعمیرات، لازم است ابتدائاً به توافقات طرفین مراجعه کرد. چنانچه موجر و مستأجر در مذاکرات خود در این باره سکوت کرده باشند، باید به عرف محل رجوع کرد. اگر عرف و رویه مشخصی نیز وجود نداشته باشد، بنا بر حکم ماده 486 قانون مدنی، وظیفه انجام تعمیرات برعهده مالک خواهد بود. لازم به ذکر است که منظور از این تعمیرات، تعمیراتی است برای انتفاع و بهره‌برداری مستأجر از مورد اجاره لازم است؛ در غیر این صورت، موجر تکلیفی از این حیث نخواهد داشت.

آیا می‌توان قرارداد اجاره زمین ورزشی را فسخ کرد؟

به‌طور کلی، در نظام حقوقی کشور ما، قراردادها در دو صورت قابل فسخ هستند:

1- درصورت وجود حکم قانون

قانونگذار برای برخی از عقود معین در شرایط مشخصی حق فسخ پیش‌بینی کرده است. برای مثال، ماده 492 قانون مدنی حکم کرده است که «اگر مستأجر عین مستأجره را در غیر از موردی که در اجاره ذکر شده باشد یا از اوضاع و احوال استنباط می‌شود استعمال کند و منع آن ممکن نباشد، موجر حق فسخ اجاره را خواهد داشت.» لازم به ذکر است که امکان سلب موارد قانونی فسخ قرارداد، با توافق طرفین، وجود دارد.

2- درصورت توافق طرفین

توافق طرفین قرارداد درخصوص شرایط ایجاد حق فسخ، می‌تواند حین تنظیم قرارداد یا بعد از آن صورت گیرد. موارد قراردادی حق فسخ، نسبت به موارد قانونی، قابلیت اجرایی بالاتری در محاکم قضایی دارند. بنابراین، چنانچه قصد پیش‌بینی حق فسخ دارید، حتماً در متن قرارداد خود به ذکر آن بپردازید.

در چه صورتی پیش‌بینی شیوه حل‌وفصل اختلافات در قرارداد اجاره زمین ورزشی ضرورت دارد؟

برای رسیدگی به اختلافات طرفین، دو راهکار قانونی وجود دارد:

1- مراجعه به محاکم قضایی

کلیه اشخاص می‌توانند در هر زمان برای انواع اختلافات به محاکم قضایی صالح به رسیدگی اختلاف مورد نظر، مراجعه نمایند. برای رجوع به محاکم قضایی، ذکر آن در متن قرارداد الزامی نیست.

2- استفاده از سازوکار داوری

برخی اشخاص، ترجیح می‌دهند به اختلافات خود در خارج از محاکم قضایی رسیدگی کنند. در این صورت، می‌توانند فرد یا افرادی را به‌عنوان داور خود برگزیده و درصورت بروز اختلاف در تفسیر یا اجرای تعهدات، اختلاف خود را به داور ارجاع دهند. در این حالت، داوری جایگزین مراجعه به محاکم قضایی می‌شود. طرفین می‌توانند در متن قرارداد اجاره یا در توافقی جداگانه، درخصوص ارجاع اختلافات خود به داور توافق کنند.

قرارداد اجاره زمین ورزشی لامینگو؛ قراردادی مناسب برای انواع نیازها

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تنظیم قرارداد اجاره زمین ورزشی علاوه‌بر تسلط بر کلیه مقررات مربوطه، نیازمند آگاهی از اصول و استانداردهای قراردادنویسی است. تنظیم این قرارداد توسط افراد باتجربه و آگاه در این زمینه، خاطری آسوده برای شما به‌همراه خواهد داشت. ازطرفی، دریافت یک قرارداد آماده و ازپیش‌تنظیم‌شده، باعث صرفه‌جویی در وقت شما خواهد شد. اگر به‌دنبال قراردادی مطمئن هستید، می‌توانید هم‌اکنون قرارداد تنظیم‌شده توسط تیم حقوقی مجموعه لامینگو را دریافت کنید.
به‌خاطر داشته باشید که کارشناسان حقوقی مجموعه لامینگو آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. همچنین، می‌توانید سؤالات خود را در بخش مشاوره حقوقی آنلاین ثبت کرده تا همکاران ما به‌صورت رایگان پاسخگوی شما باشند.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.