تومان 267,000
قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

شاید یکی از شیرین‌ترین اتفاقات در مسیر یک کسب‌وکار از روز تولد تا نقطه اوج شکوفایی، پدیده جذب سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری باشد. ورود سرمایه گذار به یک کسب‌وکار، نوید بخش موفقیت‌آمیز بودن قدم‌های اولیه آن کسب‌وکار یا استارت‌آپ است. به همین منظور یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که در استارتاپ‌ها تنظیم و منعقد می‌گردد همان نمونه قرارداد سرمایه‌گذاری یا توافق‌نامه سهامداران تحت عنوان SHA (shareholders agreement) است. قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری (مشارکت در ساخت و ساز، فیلم سینمایی و ...) به قدری مهم و سرنوشت‌ساز است که اگر یک نکته در آن نادیده گرفته شود ممکن است به آینده کسب‌وکار آسیب بزرگی وارد کند. زمانی‌که مذاکرات اولیه میان مدیران یک کسب‌وکار و سرمایه گذار به نتیجه می‌رسد و زمینه مناسب برای مستند کردن توافقات فراهم می‌شود، لازم است که طرفین یک قرارداد سرمایه‌گذاری در مشارکت با یکدیگر امضا کنند. در یک قرارداد مشارکت در کار و سرمایه به مسائلی نظیر نحوه ورود سرمایه به کسب‌وکار و انتقال سهام به سرمایه گذار پرداخته می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین نکات یک قرارداد سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

آخرین بروزرسانی: 1403/01/19

نمونه قرارداد سرمایه گذاری چه کمکی به شما می‌کند؟

زمانی‌که سرمایه‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ می‌نمایند، تعیین تکلیف در خصوص سهام و تعهدات آن‌ها بسیار ضروری است. نمونه قرارداد سرمایه‌گذاری یا SHA به همین منظور تهیه می‌گردد. به موجب این قرارداد میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری هر یک از سهامداران و اختیارات و تعهدات سهامداران در مقابل استارت‌آپ مانند حق رأی و تصمیم‌گیری آنان مشخص می‌شود.
با توجه به اینکه در ادامه کار هر کسب‌وکاری ممکن است اختلافات و چالش‌هایی بروز و ظهور یابد که غیرقابل پیش‌بینی است، ضروری است تا مندرجات قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری یا SHA به دقت تنظیم شوند تا از بروز مشکلات و اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

مشخصات و مندرجات مربوط به قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری

همانطور که بیان شد، توجه به مندرجات قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری اهمیت بسیاری دارد. مشخصات و مندرجات این قرارداد را می‌توان بدین شرح برشمرد:

۱. طرفین قرارداد

ماهیت خاص قرارداد سرمایه‌گذاری اقتضاء می‌نماید که در برخی مواقع، طرفین قرارداد بیش از دو نفر بوده و چند نفر به صورت همزمان اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. به همین علت، ضروری است تا نام و مشخصات همه سهامداران به دقت در قرارداد درج شود.

2. مدت قرارداد

تعیین مدت در قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری نیز مانند بسیاری از دیگر قراردادها الزامی است. به منظور حفظ اعتبار این قرارداد می‌توان از روش‌های تمدید خودکار قرارداد استفاده نمود.

3. تعیین تکلیف در خصوص مسائل مربوط به سهام

سهام، نشان‌دهنده مالکیت سهامداران بر بخشی از کسب‌وکار مربوطه بوده و از این جهت اهمیت بسیاری دارد. به همین علت، ضروری است در قرارداد SHA در خصوص ارزش و قیمت‌گذاری سهام، نحوه نقل و انتقال سهام، نحوه فروش سهام، تعیین نوع سهام (عادی یا ممتاز) و غیره تعیین تکلیف شود.

4. تعیین تکلیف در خصوص مسائل مربوط به سهامداران

صلاحیت‌های سهامداران، امکان شرکت در مجامع عمومی و دخالت در تصمیم‌گیری‌ها، امکان یاعدم امکان بررسی صورت‌جلسه‌های هیأت مدیره توسط سهامداران و غیره از جمله مسائلی است که بایستی در قرارداد SHA در خصوص آن‌ها تعیین تکلیف شود.

5. تعیین تکلیف در خصوص هیأت مدیره

تعیین شرایطی برای عضویت در هیأت مدیره، نحوه تشکیل جلسات هیأت مدیره و فرآیند تصمیم‌گیری آن‌ها از جمله مسائلی است که بایستی در قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری مشخص و معلوم شود.

6. ترکیب اعضای هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل

از نکات مهمی که در یک قرارداد سرمای

ه‌گذاری نوشته می‌شود، مسائل مربوط به ترکیب هیأت مدیره و انتخاب مدیر عامل است. همچنین قوانین و نحوه تصمیم‌گیری هم باید در این قرارداد مکتوب شود.

7. تعیین تکلیف در خصوص حقوق مالکیت فکری شرکت

ضروری است تا در بندی از قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری قید گردد که کلیه حقوق مادی و مالکیت ایده‌ها و تکنولوژی‌ها و سایر مالکیت‌های فکری متعلق به شرکت است. برای مثال برند شرکت نباید به نام یکی از سهامداران به ثبت برسد، بلکه این برند متعلق به شرکت بوده و هیچ یک از سهامداران نمی‌تواند به تنهایی از آن استفاده و بهره‌برداری نماید.


۸. عدم رقابت‌عدم رقابت از جمله مسائلی است که می‌توان در ضمن قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری در خصوص آن تعیین تکلیف نمود. به موجب شرط‌عدم رقابت، سهامداران متعهد می‌شوند تا در مدت فعالیت شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های رقیب که از نظر عملکرد برابر یا شبیه به شرکت می‌باشد ننمایند.

9. نحوه حل و فصل اختلافات

اگر در ضمن یک قرارداد سرمایه‌گذاری اختلافاتی میان کارآفرینان و سرمایه گذار به وجود بیاید، نحوه حل آن چگونه خواهد بود؟ باید در متن قرارداد به یک روش مناسب جهت حل و فصل اختلافات ناشی از قرارداد سرمایه‌گذاری ارجاع داده شود. تعیین شخص ثالثی جهت رسیدگی به اختلافات احتمالی آینده می‌تواند تأثیر بسیاری در جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی و افزایش اختلافات داشته باشد.

سؤالات متداول

1. تفاوت قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری (SHA) با اساسنامه شرکت در چیست؟

اساسنامه شرکت، بیانگر اصول اولیه و چهارچوب‌های کلی ناظر بر تشکیل شرکت و نحوه اداره آن می‌باشد و امضای آن توسط کلیه مؤسسان شرکت الزامی است. اما قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری به موضوع روابط بین سهامدارن و شرکت پرداخته و امضای آن توسط سهامداران اختیاری است.

2. آیا انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری منوط به ثبت شرکت می‌باشد؟

خیر، کلیه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به منظور افزایش فعالیت خود می‌توانند اقدام به جذب سرمایه‌گذار و انعقاد قرارداد SHA نمایند؛ اما سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشند با استقبال بیشتری از جانب سرمایه‌گذاران روبه‌رو خواهد شد.

قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری لامینگو

تنظیم یک قرارداد سرمایه‌گذاری از پرچالش‌ترین اقدامات برای هر حقوق‌دانی است. تمرکز و وحدت ذهن بالا از ضروری‌ترین خصوصیات یک حقوقدان خبره در تنظیم قرارداد سرمایه‌گذاری است. خوشبختانه لامینگو با داشتن مشاوران باتجربه و متخصص، توانایی بالایی در تنظیم انواع قراردادهای سرمایه‌گذاری دارد. قراردادی که پیش روی شما قرار گرفته است ضمن دارا بودن استانداردهای جهانی یک نمونه قرارداد سرمایه گذاری، نکات حقوقی داخلی را هم مدنظر قرار داده است. از این رو این قرارداد یک قرارداد کاملاً منطقی و قابل استناد است. امیدواریم با استفاده از این قرارداد تجربه سرمایه‌گذاری شیرینی برای شما رقم بخورد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.