تومان 267,000
قرارداد هم بنیان گذاران

قرارداد هم بنیان گذاران

قرارداد هم بنیان­گذاران برآیند مذاکرات بنیان­گذاران استارتاپ­ها در مرحله اولیه شکل­ گیری استارتاپ است. هدف از این مذاکرات و متعاقبا انعقاد قرارداد هم­‌بنیان‌­گذاران، کاهش احتمال بروز اختلاف میان بنیا‌‌ن‌­گذاران و پیش آمد­هایی است که منجر به...

آخرین بروزرسانی: 1402/05/15

قرارداد هم‌بنیانگذاران، اولین شراکت‌نامه استارتاپ‌ها!

زمانی‌که تعدادی از کارآفرینان و افراد صاحب ایده جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار دور هم جمع می‌شوند، با گذشت مدت اندکی سرانجام باید یک توافق‌نامه برای همکاری فی‌مابین، امضا کنند. به تفاهم‌نامه‌ای که بنیانگذاران یک استارتاپ برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا امضا می‌کنند، قرارداد هم‌بنیانگذاران گفته می‌شود. در این نوشتار بیشتر به شرح اوصاف و مبانی حقوقی قرارداد هم‌بنیانگذاران می‌پردازیم.

چرا باید قرارداد هم‌بنیانگذاران امضا کنیم؟

در راه پرپیچ و خمی که یک استارتاپ در پیش رو دارد قطعا ثبت شرکت در مراحل اولیه راه‌اندازی کار درستی نخواهد بود. به همین منظور، هم‌بنیانگذاران برای مستند کردن حقوق و تعهدات خود و برنامه‌های پیش روی استارتاپ یک قرارداد هم‌بنیانگذاران فی‌مابین خود امضا می‌کنند. این قرارداد درواقع پایه و مبنای اساسنامه شرکتی خواهد شد که در آینده باید به ثبت برسد.

در قرارداد هم‌بنیانگذاران به چه نکاتی باید توجه داشت؟

قرارداد هم‌بنیانگذاران مهم‌ترین سندی است که افراد حاضر در یک استارتاپ را به هم ارتباط می‌دهد. به همین دلیل باید به نکات مهم و زیادی در این قرارداد پرداخته شود. از این رو قرارداد هم‌بنیانگذاران یکی از مفصل‌ترین قراردادهای حقوقی است.

ضمن معرفی تمامی هم‌بنیانگذاران حاضر در استارتاپ باید به نقش و وظایف این افراد هم به درستی و با دقت پرداخته شود. این قسمت از قرارداد هم‌بنیانگذاران، به دلیل تاثیری که در میزان سهام و مشارکت افراد در استارتاپ دارد، بسیار مهم است. زیرا تقسیم سهام بین هم‌بنیانگذاران بر اساس میزان فعالیت، نقش و حضور این افراد مشخص می‌گردد.

بنابراین یکی دیگر از قسمت‌های کلیدی یک قرارداد هم‌بنیانگذاران، بخش مربوط به تعیین میزان سهام هر شریک در استارتاپ است. این تقسیم سهام درواقع پایه و مبنای سهام افراد در شرکتی خواهد بود که در آینده تأسیس خواهد شد. به همین دلیل در نظر گرفتن معیارهای مهم اعتبارسنجی افراد و آورده‌های آن‌ها  بسیار مهم و کلیدی است.

پس از ذکر موارد بالا نوبت به بیان حقوق و تعهدات هم‌بنیانگذاران می‌رسد. وظایفی که هرکدام از آن‌ها در قبال رشد و توسعه استارتا

پ دارند و باید به درستی از پس آن بربیایند. در همین راستا باید یکی از افراد هم‌بنیانگذاران به عنوان مدیر استارتاپ معرفی شود تا سرعت بیشتری به روند تصمیم‌گیری‌ها و اجرای تصمیمات در کسب‌وکار داده شود.

شاید مهم‌ترین ارزشی که یک استارتاپ در مسیر فعالیت خود به دست می‌آورد، در گرو تلاش‌های تیم آن باشد. بنابراین حضور این افراد در استارتاپ بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. راهکارهای زیادی برای حفظ هم‌بنیانگذاران وجود دارد. یکی از این راه‌ها در نظر گرفتی شرط وستینگ برای تعلق سهام به هم‌بنیانگذاران است. بر اساس شرط وستینگ، سهام افراد به صورت یکجا به آن‌ها انتقال داده نمی‌شود بلکه در یک مسیر بعضاً چهار ساله و به صورت تدریجی به آن‌ها منتقل خواهد شد. اگر شرط وستینگ در متن قرارداد هم‌بنیانگذاران درج نشود می‌تواند به صورت جداگانه و ضمن یک قرارداد مفصل‌تر هم میان هم‌بنیانگذاران به امضا برسد.

از جمله شروط مهم دیگری که در یک قرارداد هم‌بنیانگذاران به آن پرداخته می‌شود، شروط محرمانگی و عدم رقابت است. این شروط برای حفظ اسرار تجاری استارتاپ بسیار مهم هستند. در راستای یک شرط محرمانگی و عدم رقابت استاندارد، باید یک ضمانت اجرای متناسب با آن هم در نظر گرفته شود.

در قرارداد هم‌بنیانگذاران به تصمیمات و شرایط آینده استارتاپ هم پرداخته می‌شود. مسائلی مانند ورود سرمایه‌گذار و افزایش سرمایه یا رقیق شدن سهام هم‌بنیانگذاران از جمله این موارد است که باید در مورد آن‌ها صحبت شود.

مباحث مربوط به مالکیت فکری استارتاپ هم از جمله مباحث مهمی است که در متن قرارداد هم‌بنیانگذاران به آن اشاره و پرداخته خواهد شد.

در پایان هم در رابطه با روش حل و فصل اختلافات تاشی از قرارداد هم‌بنیانگذاران تصمیم‌گیری به عمل خواهد آمد.

قرارداد هم‌بنیانگذاران لامینگو

تنظیم و تدوین حرفه‌ای یک قرارداد هم‌بنیانگذاران از جمله کارهایی است که برای یک حقوق‌دان چالش‌ها و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. از این رو تجربه و آشنایی با مباحث حقوق کسب‌وکارهای نوپا بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود. خوشبختانه تیم حقوقی لامینگو با دارا بودن تجارب زیاد و موفق در حوزه حقوق کسب‌وکارها، از پتانسیل بالایی در این زمینه برخوردار است. قرارداد هم‌بنیانگذارانی که در پیش روی شما قرار دارد حاصل تلاش و زحمات یک تیم مجرب و دقیق در این حوزه است. امیدواریم با استفاده از این قرارداد، تجربه همکاری خوبی برای شما حاصل گردد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.