تومان 157,000
قرارداد کار معین

قرارداد کار معین

قرارداد کار معین از سری قراردادهای استخدامی و تحت شمول قانون کار می‌باشد. در این قرارداد تمام حداقل‌های قانون کار جهت حقوق و دستمزد و ساعات کاری و... باید در نظر گرفته شود و توافق خلاف آن‌ها معتبر نیست؛ همچنین کارفرما ملزم به بیمه همکار خواهد بود...

آخرین بروزرسانی: 1403/01/20

 

به چه قراردادهایی عنوان قرارداد کار معین داده می‌شود؟

در میان انواع قراردادهای استخدامی، قرارداد استخدام کار معین یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این قرارداد به دلیل شباهت‌هایی که گاهاً با قرارداد پیمانکاری یا استخدام موقت پیدا می‌کند ممکن است سبب ایجاد ابهام در ذهن شما گردد. اما با شرحی که اکنون بر قرارداد استخدام کار معین می‌دهیم تمام این ابهامات برطرف خواهد شد.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم قرارداد کار معین یک قرارداد استخدامی است. این بدان معناست که قراردادهای کار معین تحت شمول و گستره قانون کار هستند و نمی‌توان در تنظیم آن‌ها قانون کار را نادیده گرفت.

قرارداد کار معین چه تفاوتی با قرارداد پیمانکاری دارد؟

قرارداد کار معین دارای وجه شباهت‌هایی با قرارداد پیمانکاری است. از مهم‌ترین آن‌ها این است که در هر دو قرارداد انجام یک امر یا عملیات مشخص و خاصی از جانب کارفرما به کارگر و پیمانکار سپرده شده و به نتیجه رساندن کار محول شده در هر دو قرارداد مدنظر است.

اما علیرغم همه‌ی مرزهای مشترکی که این دو نوع قرارداد دارند تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها مشهود است. یکی از این تفاوت‌ها این است که در قرارداد کار معین وقتی کارفرما انجام عملیاتی رابه کارگر می‌سپارد، ابزار و ادوات مورد نیاز برای انجام آن کار را نیز فراهم کرده و در اختیار کارگر قرار می‌دهد. اما در قرارداد پیمانکاری کارفرما صرفاً انجام کار و به سرانجام رساندن آن را به پیمانکار می‌سپارد بدون آن‌که در چگونگی انجام آن کار و نوع ابزار مورد استفاده دخالتی داشته باشد. از این رو پیمانکار با دست باز و با اختیارات بیشتر نسبت به انجام عملیات محول شده اقدام می‌نماید.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع قرارداد با یکدیگر دارند این است که در قرارداد پیمانکاری پیمانکار موظف است در فاصله زمانی مشخص شده در قرارداد، عملیات را به سرانجام برساند و کار را تحویل دهد؛ اما در قرارداد کار معین زمان تأثیری ندارد و تنها به سرانجام رساندن کار مهم است.

در قرارداد پیمانکاری پیمانکار دستمزد خود را به صورت یکجا یا حداقل در چند قسط دریافت می‌کند اما در قرارداد کار معین کارفرما حقوق کارگر خود را در بازه زمانی خاص و طبق مراحل طی شده از انجام کار (مثلاً هر ماه یا هر سه ماه) پرداخت می‌کند.

قرارداد کار معین یا استخدام موقت؟

در این قراردادها می‌توان زمانی هم برای دوره همکاری در نظر گرفت. این امر باعث می‌شود قرارداد ما ترکیبی از قرارداد استخدام موقت و کار معین باشد و هیچ اشکالی ندارد. درواقع با این کار ما برای انجام یک کار مشخص یک بازه زمانی هم مشخص میکنیم که کارگر موظف است در همان دوره توافق شده، موضوع قرارداد را به انجام رساند.

مزایای قراردادهای کار معین

بیمه تامین اجتماعی

style="color:#000000;">به دلیل حاکمیت قانون کار بر این قراردادها به طرفین کارگر و کارفرما گفته می‌شود. کارفرما موظف است در تمام مدت همکاری کارگر را نزد شعب معتبر تأمین اجتماعی بیمه کند. این مساله بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است. حتی اگر کارگری شخصاً اعلام رضایت کند که از کارفرما توقعی مبنی بر بیمه ندارد و بدین منظور حاضر است رضایتنامه محضری هم ارائه کند، باز هم پذیرفته نیست و کارفرما الزام قانونی به بیمه کارگر دارد.

حقوق و مزایا

حقوق و مزایای کارگر نمی‌تواند از حداقل مقرر شده در قانون کار کمتر پیش‌بینی شود. تمام مزایا و امکاناتی که در قانون کار برای کارگران ذکر شده است مشمول کارگران این نوع قراردادها هم می‌شود. مواردی نظیر مرخصی و تعطیلات مانند سایر قراردادهای استخدامی است و کارگران قرارداد کار معین از این امر مستثنا نخواهند بود.

دریافت سنوات در قرارداد کار معین به چه صورت خواهد بود؟

همان طور که گفتیم در قرارداد کار معین زمان تأثیری ندارد و تنها انجام کار محول شده مد نظر است از این رو پس از خاتمه پیدا کردن کار توسط کارگر، قرارداد نیز خاتمه پیدا می‌کند. اما اگر این قرارداد مجددا تمدید شود و رابطه‌ی کاری بین کارگر و کارفرما یک سال یا بیشتر طول بکشد، طبق ماده ۲۴ قانون کار کارگر باید حق سنوات معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار خود را دریافت نماید.

اختلافات کارگر-کارفرمایی ناشی از قرارداد کار معین چگونه حل و فصل می‌شود؟

اختلافات ناشی از این گونه قراردادها مانند سایر قراردادهای استخدامی در قانون کار تعیین تکلیف شده است. چنانچه هر کدام از طرفین با مشکلی مواجه شدند برای حل آن باید به مراجع مشخص شده از سوی قانون کار که همان هیأت تشخیص اداره کار است مراجعه فرمایند تا اختلاف آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و حل و فصل گردد.

چرا قرارداد لامینگو؟

در قراردادی که پیش روی شماست سعی کرده‌ایم علاوه بر رعایت تمامی نکات حقوقی و قانونی، ضمن پرسیدن سوال‌های دقیق و متناسب با قرارداد، نیاز شما را بهتر درک کرده و قراردادی منطبق با نیازهای شما به صورت کاملا شخصی سازی شده ارائه کنیم. سیستم هوشمند تنظیم قرارداد لامینگو در کوتاه‌ترین زمان همانند یک وکیل یا مشاور حقوقی برای شما یک قرارداد استاندارد بر اساس قوانین به روز حقوقی تنظیم کرده و در همان لحظه به شما تحویل می‌دهد. همچنین چنانچه در تمامی مراحل ساخت این قرارداد سوال و یا ابهامی داشتید می‌توانید از طریق سامانه چت آنلاین با مشاوران حقوقی ما در ارتباط باشید.

علاوه بر تمام موارد فوق، اگر قراردادی از قبل تهیه و نیاز به مشاوره حقوقی در این زمینه دارید می‌توانید از سیستم مشاوره حقوقی ما استفاده کنید. مشاوران لامینگو با سال‌ها تجربه و دانش حقوقی، تنها در زمینه‌هایی مشاوره ارائه می‌کنند که تخصص اصلی آن‌ها است.

چنانچه در خصوص این قرارداد پرسش یا نظری داشتید می‌توانید از طریق سیستم پرسش و پاسخ ما که در زیر همین صفحه قرار دارد، با ما در ارتباط باشید.

 

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.