تومان 187,000
قرارداد طراحی و توسعه سایت، نرم افزار یا اپلیکیشن

قرارداد طراحی و توسعه سایت، نرم افزار یا اپلیکیشن

قرارداد طراحی و توسعه وبسایت، نرم افزار یا اپلیکیشن، قراردادی است که فی‌مابین کارفرما یعنی کسی که نیازمند خدماتی نظیر وبسایت، نرم افزار یا اپلیکیشن می‌باشد از یک‌سو و...

آخرین بروزرسانی: 1402/07/22

 

قرارداد طراحی وبسایت چاره کار برنامه نویسان!

اگر شما هم یک برنامه نویس باشید یا با این افراد در ارتباط باشید حتما می‌دانید که یکی از چالش‌های اصلی این افراد علاوه بر مشکلات کاری، نحوه تعامل و ارتباط با مشتریان است. منبع و سرچشمه این مشکل هم به ماهیت فنی و پیچیده کار طراحی ویسایت مربوط است. مسأله نحوه تعامل با مشتریان به راحتی با تنظیم و امضای یک قرارداد طراحی وبسایت قابل حل است. در موارد بسیاری شاهد آن بودیم که به دلیل عدم وجود یک قرارداد مکتوب و استاندارد میان برنامه نویس و مشتری، مشکلات جدی و مهمی برای هریک از طرفین به وجود آمده است. در این نوشتار بیشتر به ماهیت و اوصاف قرارداد طراحی وبسایت می‌پردازیم.

مبنای حقوقی قرارداد طراحی وبسایت چیست؟

به قراردادی که فی‌مابین برنامه نویس و مشتری به منظور طراحی، اجرا و توسعه یک وبسایت، اپلیکیشن یا به طور کلی نرم‌افزار منعقد می‌شود، قرارداد برنامه نویسی یا طراحی وبسایت گفته می‌شود.

این قرارداد که که با هدف انجام یک پروژه مشخص میان طرفین امضا می‎شود، درواقع نوعی قرارداد پیمانکاری است. قراردادهای پیمانکاری به منظور تبیین روابط میان کارفرما و پیمانکار (مجری) در کارهای پروژه‌ای نوشته می‌شوند. از آنجایی که قرارداد طراحی وبسایت هم یک قرارداد پروژهای محور است پس در زیرگروه قراردادهای پیمانکاری جای می‌گیرد.

5 نکته کلیدی که باید در قرارداد طراحی وبسایت رعایت گردد!

1-     تعریف دقیق طرح یا نمونه اولیه

برای طراحی یک سایت قطعا باید مراحل مختلفی از سوی یک برنامه نویس طی شود تا محصول و خروجی با خواست و سلیقه مشتری منطبق باشد. معمولا در پروسه طراحی وبسایت، برنامه نویس موظف است برای جلب رضایت مشتری چند نمونه اولیه طراحی کند. اما منظور از این نمونه یا طرح اولیه چیست؟ برنامه نویس تا چه اندازه موظف است بر روی طراحی‌های اولیه وقت بگذارد؟

در بسیاری از موارد دیده شده است که برخی از مشتریان به حدی مشکل پسند هستند که هیج یک از نمونه‌های اولیه طراحی شده از سوی برنامه نویس را قبول نمی‌کنند و عملا در پروسه اجرای قرارداد طراحی وبسایت تأخیر ایجاد می‌کنند.

همچنین گاهی مشتری تصور می‌کند که منظور از طرح اولیه طراحی تمامی صفحات وبسایت موضوع قرارداد است!

برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات این‌چنینی در قرارداد طراحی وبسایت، لازم است که معنا و مفهوم طرح اولیه در قرارداد به دقت و وضوح مشخص شود.

2-     وضعیت بیمه برنامه نویس در ق

رارداد طراحی وبسایت

از آنجایی که قرارداد طراحی وبسایت از زیرمجموعه های قرارداد پیمانکاری تک‌نفره است، کارفرما الزامی به بیمه برنامه‌نویس در طول مدت همکاری ندارد.

3-     آیا برنامه نویس امکان استفاده از طراحی و قالب سایت موضوع قرارداد را دارد؟

زمانی‌که یک سایت یا اپلیکیشن و به طور کلی یک نرم‌افزار طراحی می‌شود، مالکیت آن از آن کارفرماست. این حقوق مالکانه موجب می‌شود تا هیچ کس نتواند از آن استفاده شخصی یا تجاری داشته باشد. لازم است در متن قرارداد طراحی وبسایت درج شود که برنامه نویس یا طراح نمی‌تواند از طرح و قالب سایت موضوع قرارداد به هر شکلی که تداعی کننده این نرم‌افزار باشد، استفاده کند.

4-     محرمانگی اطلاعات و داده‌ها

قطعا برای موجودیت یافتن وبسایت موضوع قرارداد لازم است مجموعه‌ای از داده‌ها در اختیار برنامه نویس قرار بگیرد. این اطلاعات بعضاً شامل اطلاعات محرمانه و مهمی می‌شود که برای کسب‌وکار و کارفرما بسیار مهم است. به همین منظور از ضروریات یک قرارداد طراحی وبسایت، شرط محرمانگی و عدم افشاء اطلاعات است. همچنین برای اینکه این شرط رنگ و بوی بیشتری از الزام برای برنامه نویس داشته باشد بهتر است با یک ضمانت اجرای متناسب با ارزش داده‌ها همراه شود.

5-     مسئولیت داده‌ها و اطلاعات مندرج در وبسایت

اطلاعاتی که قرار است بر روی وبسایت قرار داده شود، از سوی کارفرما به طراح تحویل داده می‌شود. از طرفی در توسعه و پیاده‌سازی قالب یک وبسایت لازم است از محتواهای تصویری و بعضاً نوشتاری استفاده شود. لازم است در متن قرارداد طراحی وبسایت این مطلب تحت عنوان یک تعهد درج شود که طرفین مسئولیت تمامی اطلاعاتی که در وبسایت یا اپلیکیشن وارد می‌کنند را شخصاً بر عهده می‌گیرند. درواقع هیچ یک از طرفین نباید حقوق اشخاص ثالث را نقض کنند و در صورت این اتفاق، مسئولیت تمامی دعاوی مطروحه با شخص مورد نظر است.

قرارداد طراحی وبسایت لامینگو

یکی از دغدغه‌های تمام طراحان و توسعه دهندگان وبسایتی که به ما مراجعه می‌کنند نحوه تدوین قرارداد مناسب است. به دلیل تعامل خوبی که میان برنامه‌نویسان و متخصصین حقوقی لامینگو شکل گرفته است، خوشبختانه درک عمیقی مبنی بر نیاز این عزیزان و کارفرمایان محترم به وجود آمده است. نتیجه این تعامل شکل‌گیری یک قرارداد طراحی وبسایت کاملا استاندارد و البته کاربردی برای هر دو طرف است. در قرارداد طراحی وبسایتی که پیش رو دارید به  تمامی نکات و مسائل مهم از سوی هر دو طرف پرداخته شده است. امیدواریم با استفاده از این قرارداد تجربه همکاری خوبی را برای خود ثبت کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید

021-91070885
تهیه شده توسط بهترین ‌‌ها

آیا این قرارداد مورد نیاز شما نیست و یا در انتخاب آن شک دارید؟

چنانچه به هر دلیلی در انتخاب این قرارداد تردید دارید، می‌توانید با ثبت درخواست خود در قسمت تنظیم قرارداد سفارشی ضمن مشورت با مشاورین حقوقی ما، قرارداد مورد نیاز خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ

پرسش خود را مطرح نمایید

پرسش شما با موفقیت ثبت شد ، پاسخ از طریق پیامک یا ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.